BLOG

Empty article - Subtitle

Ledere og lærere skal eje det

Efter studietur dag #1: Vi kan lære af, hvordan Ontario har skabt skoleudvikling ved at opbygge pædagogiske kompetencer og samarbejdskultur. Til gengæld kan canadierne godt lære lidt af vores diskussioner om det gode børneliv: fra fire år skal de gå i skole 9-15:30.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er meget optaget af, hvordan Ontario satser på at opbygge lærernes pædagogiske kompetencer og samarbejdskultur. Det går igen, når vi hører de forskellige fortælle om, hvad der er nøglen til skoleudvikling.

I Ontario tror man ikke på at hænge skoler ud eller skælde lærere ud. Tværtimod hjælper man skolerne med at udvikle lærernes evne til at tænke kritisk, løse problemer og gøre dem mere præcise i deres refleksion over egen praksis.

Hvert år laver skolerne en skoleudviklingsplan, hvor lærerne sætter 1-2 mål for, hvad de særligt skal blive bedre til i år. Fra ministeriets side er man meget bevidst om, at man ikke bare kan trække tingene ned over skolerne.

Som Mary Jean Gallagher siger: "Hvis jeg ejer dokumentet, kommer det ikke til at gøre en forskel for børnene. Lederne og lærerne skal eje det."