BLOG

Empty article - Subtitle

Metodefriheden under hård behandling

Professor Ben Levin gav et meget klart svar på, hvad der ikke giver forbedrede resultater i skolen - og jeg tror på, at vi bliver flere og flere, som er meget enige om den sag...

Publiceret Senest opdateret
Dagens intense program rummede bl.a. et eksklusivt møde med Professor Ben Levin på Ontario Institute for Studies in Education. Set med danske lærer-øjne var det mest opsigtsvækkende budskab, at vi skal skille os af med metodefriheden! At idealet må være, at al undervisning baseres på VIDEN om, hvilke metoder, der virker og at det derfor er de metoder man gør brug af. Nogen vil sikkert undre sig over, hvorfor jeg betragter det som et opsigtsvækkende budskab og til jer, der gør det, er der blot at sige tak. Til jer andre, som bliver en anelse ængstelige allerede ved overskriften, er sagen straks mere kompleks. For så snart man drøfter metodefrihed, er der en tendens til at ærmerne rulles op og forsvarsposituren indtages. Som om metodefriheden er en velerhvervet rettighed. Men glem det. Danske børns læringsudbytte er ikke en lotteriseddel...!

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.