BLOG
Empty article - Subtitle
På jagt efter dannelsen i Ontario
Efter et par dage i Canada, har vi fået belyst Ontarios skolestrategi fra mange forskellige vinkler – og flere følger de kommende dage.
At man i Ontario har haft stor succes med at sætte klare mål og lægge en plan for, hvordan eleverne skal blive bedre til at læse, skrive og regne er hævet over enhver tvivl. Det klare sigte og den konsekvente opfølgning har givet store forbedringer, når det gælder færdighedstilegnelse.
Dette fokus på færdigheder, har vi også haft i Danmark gennem årene med de nationale tests. Vi gik dog ikke lige så systematisk til værks. Målsætningerne var ikke klare, og efteruddannelsesindsatsen og den samlede strategi var ikke lige så fokuseret, som her. Der er helt sikkert noget at hente for os i Danmark, hvis vi evner at få skabt en fokuseret indsats – og det er der brug for. Vi sender stadig alt for mange elever ud af folkeskolen, der ikke har de basale færdigheder i orden.
Men det store fokus på færdigheder har også fået mig til at spørge arkitekterne bag succesen i Ontario til, hvad der må ses som næste skridt for dem. Svaret har både fra Ben Levin og Mary Jean Gallagher været, at man nu skal i gang med at brede faglighedsbegrebet ud. Om dette næste skridt også indbefatter en styrkelse af dannelsesbegrebet eller Bildung, som man kalder det både i Tyskland og dele af den engelsksprogede verden, er endnu ikke blevet klart for mig.
Jeg tænker, at vi i Danmark allerede har slækket på dannelsen som fremtrædende dagsorden i folkeskolen, gennem vores fremtrædende fokus på færdigheder. Læren fra Canada må være, at vi ikke må glemme fordybelsen i bestræbelsen på at træne færdigheder. Dannelse i betydningen kendskab til og forståelse for historie, kultur, idéers og værdiers udvikling og religionens påvirkning har næppe været vigtigere end den er nu. Unge mennesker træder fra skolen ud i et samfund under konstant forandring – hvor værdier brydes og mulighederne står åbne, hvis man forstår at navigere. Unge mennesker, må have en rygrad af dannelse, for at kunne klare sig i forandringens flod – og skolen spiller en afgørende rolle her.
Derfor må vi også spørge os selv, hvad vi skal starte med, når vi ser på alt det, vi gerne vil forbedre i skolen: Færdigheder eller fordybelse?