BLOG

Empty article - Subtitle

Vi skal ikke overføre Ontarios skolesystem

Vi kan ikke - og vi skal ikke, overføre skolesystemet i Ontario til den danske folkeskole. Først og fremmest skal vi være bevidst om egne styrker og udvikle derfra.

Publiceret Senest opdateret
Har i dag fået mange spændende input fra Mary Jean Gallagher, som er en af arkitekterne bag reformen af skolerne i Ontario. Den gode Mary Jean understreger, at det første vigtige skridt var at skabe tillid til skolesystemet og den lokale skole. Helt enig - og heldigvis har forældre i Danmark også gennemgående tillid til den lokale skole.
Undervisningen er i vid udstrækning bygget op omkring, at eleverne lærer at uddrage relevant viden af det, de læser, og kombinere ny viden med det, de allerede ved, samt gøre det lærte stof anvendelsesorienteret - sammenhæng mellem teori og praktiske aktiviteter.
Lærerne arbejder bevidst med at stille store forventninger til elevernes præstationer - sætter ambitiøse mål.
Fokus på lærer-elev relationen, klasserummet og en komprimeret (enkel) læreplan.
Alle skoleledere skal gennemgå en obligatorisk lederuddannelse.
Dagen sluttede med et besøg på en lokal skole, Market Lane School, omkring 400 elever. Skolen har en målsætning om, at der højst skal være 22-24 elever i klasserne. Stort set alle elever læser, skriver og regner efter 2. klasse. I børnehaveklassen er der to voksne til stede, en klasselærer og en vejleder, som klasselæreren evaluerer og målsætter sin undervisning sammen med. Eleverne præsterer fine faglige resultater på trods af, at de fysiske rammer næppe vil kunne imponere i Danmark, mangel på it-faciliteter og -undervisningsmidler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.