BLOG

Empty article - Subtitle

Summit - internationalt møde om skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er på vej til Summit on the Teaching Profession. Det 5. i rækken. Denne gang er det Canada, der står for værtsskabet. Jeg har haft den glæde at deltage i 3 af de 4 tidligere summits. I marts 2013 var jeg optaget af noget andet! I summitmøderne deltager undervisningsministerne fra de 25 lande, der klarer sig bedst uddannelsesmæssigt, sammen med formændene for de pågældende landes lærerorganisationer og nogle af de mest respekterede forskere indenfor pædagogik og undervisning i verden. Vores verdensorganisation Education International (EI) står sammen med OECD og værtslandet for arrangementet.

Betydningen af summitmøderne udtrykker  Fred van Leeuwen, der er generalsekretær i EI, således:

In no other forum do teacher union leaders and education ministers get together and develop policy on the teaching profession. The Summits underline the crucial importance of teacher policies to the success of education systems. Education reforms cannot work without the commitment and engagement of the teaching profession. 

I modsætning til den filosofi, der gennemsyre NPM tænkningen i Danmarks Moderniseringsstyrelse, ses lærerorganisationerne ikke som et problem for udviklingen af udviklingen af uddannelsessystemet men tværtimod som et vigtigt og nødvendigt aktiv.

Fred van Leeuwen udtrykker det på denne måde:

Leadership of the teaching profession can only be implemented by the organisations created and governed by teachers themselves - their teaching unions. Indeed, teaching is the most unionised professional occupation in the world. The reason for this is that teachers join their unions not just for protection but to express their professional hopes, fears and values. In short, teachers see their unions as their professional voice.

På årets summit er der tre vigtige og spændende temaer på dagsordenen. Det første er "Leadership" der præsenteres på denne måde:

Successful education systems are those that promote leadership at all levels, encouraging teachers and principals, regardless of the formal positions they occupy, to lead innovation in the classroom, the school, and the system as a whole. This session will explore the conditions within schools and education systems that encourage deeper and more collaborative forms of leadership.

Jeg ser frem til spændende indlæg og diskussioner, der helt sikkert kommer til at handle om noget helt andet end "nu skal lederne lede og fordele arbejdet", og "lærerne skal ledes som alle andre". Det vil endvidere komme meget bag på mig, hvis resultatstyring gennem nationale test på nogle meget afgrænsede områder vil være blandt de generelle anbefalinger, vi kommer til høre. Temaet rammer direkte ned i en vigtig debat vi har (eller burde have haft) i Danmark.

Andet tema er "Recognition and efficacy", der skal debatteres ud fra følgende præsentation: Evidence from OECD’s Teaching and Learning International Survey (TALIS) suggests that the most successful education systems are those in which the value of the teaching profession is widely recognized by society. Data also suggest that teachers’ sense of efficacy may be an important factor influencing student outcomes. Teacher self-confidence, satisfaction, and recognition are prerequisites for deeper leadership and successful innovation and drive higher levels of professional practice and better student outcomes. This session will address how public policy can positively impact the status of the teaching profession and the efficacy of teachers.

Begrebet "efficacy/self-efficacy" defineres på denne måde: Having a high level of self-efficacy means that teachers are confident in their own abilities to enhance the learning of students and can influence the direction and organisation of learning in schools.

Jeg kunne ønske, at det ikke blot var undervisningsministeren og undervisningsministeriets departementschef, der deltog i drøftelserne om dette tema. Moderniseringsstyrelsen, finansministeren, KL, statsministeren og mange andre kunne med fordel have deltaget. Jeg håber, at det vil lykkes den danske delegation at bringe ny viden og inspiration med hjem, og jeg håber, at den vil blive brugt. Det er i høj grad tiltrængt.

Det trejde og sidste tema på årets summit er "Innovation strategies". I dagsordenen bliver temaet præsenteret således:

Education systems are confronted by the necessity of meeting expanding learner needs at a time of both rapid change and constrained resources. This session will focus on innovation strategies that systems have implemented in the context of change and fiscal restraint that have had breakthrough impacts on learning outcomes. What does a successful and sustainable system-wide innovation strategy look like, and what is the role of the teaching profession in leading innovation both inside and outside the classroom?

Temaet indeholder en række diskussioner, f.eks. hvad forstå vi ved learning outcomes. Med OECD som en af værter fylder PISA-resultaterne rigtigt meget i den forbindelse. Fra sidste års summit ved jeg imidlertid, at der i stigende grad bliver stillet spørgsmålstegn ved dette. OECD problematiserer selv, om vi måler på fortidens kompetencer, der ikke nødvendigvis er svaret på fremtidens udfordringer. I det hele taget mangler vi den overordnede diskussion: "Hvorfor holder vi skole". Og da svaret på dette spørgsmål er forskelligt fra land til land, er det også problematisk, hvis vi ukritisk indretter vores uddannelsessystem efter en bestemt international standard. Selv om OECD promoverer PISA, peger OECD selv på denne problemstilling. Da jeg for nogle år siden sammen med hovedstyrelsen besøgte OECD i Paris, fik vi at vide, at Danmark og Holland er de to lande, der er mest påvirket af PISA i deres skolepolitik - og det var ingen ros. I EI's rapport understreges det, at innovation ikke pr definition er et plusord: "The first is the purpose of innovation. Innovation for its own sake can be worse than irrelevant; it can be destructive. Innovation, created by teachers and their communities to solve problems and enhance students’ learning is both creative and positive."Dette tema indeholder også en diskussion om brug af teknologi i undervisningen: "Technology is vital in supporting student learning. It does not represent innovation in itself. It is what teachers and students do with it that is innovative. Global technology companies, particularly in highly decentralised education systems often place heavy pressure on school boards and principals to adopt inappropriate and expensive technologies. Such companies can also have the effect of inhibiting or disabling schools’ capacity to innovate."

Jeg synes, at tema 3 indeholder en række spændende og vigtige diskussioner. Tænk hvis vi havde gjort os den umage at tage disse diskussioner i Danmark, inden diverse reformer blev besluttet.

Som optakt til vores drøftelser i de kommende dage ligger der en række oplæg og rapporter fra OECD, EI og forskerne. I en af disse rapporter giver Fred van Loeven udtryk for, at summitmøderne har potentialet til at skabe en positiv udviklingen af skolesystemerne verden over, men - konstaterer van Leeuwen - det forudsætter, at landene inddrager den viden, der genereres på møderne, hvilket sker i al for lille udstrækning. Det kan jeg kun nikke genkendende til. Jeg håber, at det 5. summit bliver et vendepunkt på dette område.