BLOG

Empty article - Subtitle

"Team-teaching" og pædagogisk nytænkning

Hvordan kan vi styrke pædagogisk ledelse? Hvordan kan vi styrke lærernes medinddragelse i skolens beslutningsprocesser som fundament for styrket løbende faglig vidensdeling mellem de fagprofessionelle? Og hvordan kan vi styrke pædagogisk innovation gennem pædagogisk og teknologisk nytænkning i læringsrummet? Det er temaerne for det fjerde International Summit on the Teaching Profession, jeg som undervisningsminister har fornøjelsen af at stå i spidsen for sammen med danske delegation af danske fagforeningsledere og praktikere inden for grundskolen og ungdomsuddannelser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Topmødet i Canada er et uddannelsesforum for de bedst præsterende uddannelseslande i verden, igangsat af USAs undervisningsminister Arne Duncan i et samarbejde mellem OECD og Education International som er lærernes internationale faglige sammenslutning. Vi både kan og skal gøre det bedre - også selvom alle de deltagende lande gør det godt - for at sikre, at alle børn og unge bliver så dygtige som muligt, uanset social baggrund og i et tæt samarbejde med medarbejderne. Lyder målene genkendelige fra den danske uddannelsesdebat, er det ikke tilfældigt. Vi har været meget inspireret af diskussionerne om få nationale mål, som har været drøftet på disse konferencer.

Hele omdrejningspunktet for International Summit on the Teaching Profession er netop, at den tætte dialog på baggrund af fælles mål for læringen og gennem ledelse og medledelse, uanset om det er på den enkelte skole eller mellem beslutningstagerne i ministerier og fagforeningerne, er afgørende. Og at den dialog skal ske med udgangspunkt i den bedst tilgængelige viden om effektive læringsmiljøer.Det fornøjelige ved at være afsted er, at der ikke er een formel, som er svaret på de bedste læringsmiljøer. Det er lande med vidt forskellige samfundssystemer og læringstraditioner, der ligger i top. Der er langt fra Finland til Singapore på alle dimensioner - men der er meget, vi kan lade os inspirere af, og hvor øvelsen er at oversætte andre landes erfaringer og fortolke dem ind i vores egne uddannelsestraditioner.I år er det Canada, der er værtsland. Der er ingen tvivl om, at uddannelsesrevolutionen i bl.a. delstaten Ontario har inspireret mange, og også som fundament for hele tanken om decentral vidensdeling i både folkeskole- og erhvervsuddannelsesreformen om i forslaget til fornyet gymnasium. Det er med direkte inspiration herfra, at vi nu har et korps af læringskonsulenter, der sparrer med hele 0-18 års områdets institutioner. Og selvom fokus på Teachers Summit er 'primary' og 'secondary school', har 'early childhood education' for første gang fået sin særlige plads med egne oplæg, hvor jeg bl.a. skal bidrage med danske erfaringer fra vores pædagogisk funderede dagtilbud, som er unikt set i et globalt perspektiv.

En af de sessioner, jeg glæder mig særligt meget til, er om pædagogisk innovation. Omdrejningspunktet bliver det 21. århundredes nye læringsbehov, herunder 'team-teaching' mellem lærerne, nye måder at tænke holddannelse for eleverne bl.a. aldersintegrerede klasser med individuelle læreplaner for eleverne, alternative pædagogiske tilgange og fleksibelt indhold.Sidst men ikke mindst er Teachers Summit også en vigtig platform for samarbejdet mellem nøgleaktørerne i Danmark, som er repræsenteret i den danske delegation. I år består den ud over ministeriet af Anders Bondo fra DLF, Hanne Pontoppidan fra Uddannelsesforbundet, Anette Nordstrøm fra GL og Susanne Stubgaard fra Næstved Gymnasium og HF. Vi har som opfølgning på sidste års Summit nedsat en fælles arbejdsgruppe til at følge op på mødets konklusioner og vil i år spille ind med et fælles målsætningspapir for samarbejde i Danmark med udgangspunkt i temaerne fra dette års internationale konference.

Det vil jeg skrive mere om i mine to næste blogs, dels undervejs fra Canada, dels når vi er hjemme igen med alle indtryk fra konferencen.