BLOG
Empty article - Subtitle
Eleverne bander ad helvede til
Eleverne taler generelt virkelig grimt, og det begynder allerede i indskolingen. De implementerer bandeord i deres sætninger som en naturlig del af deres ordforråd. Men hvad er problemet med bandeord? Er det ikke bare sådan, de unge taler?
Sprogudvikling i fare?
Jeg tror, at der er mange lærere, som er enige om, at der er et kæmpe problem med elevernes sprogbrug i skolen. Ord som ”fuck”, ”fandeme”, ”mongol” er bare dagligdagsudtryk, som eleverne naturligt bruger. Det er ikke en del af det danske sprog, at skulle bande sig vej igennem det – men det er desværre blevet en del af eleverne hverdag, som vi må erkende ikke har udsigt til udfasning lige foreløbig uden drastiske tiltag.
Eleverne kan ikke se, hvorfor et grimt sprog er et problem. Set fra deres perspektiv er bandeord jo som regel sagt for sjov, og dermed er det helt okay at bruge dem ubegrænset, når de kommunikerer. Men hvordan kan vi stå inde for at have en professionel folkeskole, hvis eleverne må tale, som de vil?
Set fra lærerens synspunkt sker der en langt dybere konsekvens af grimt sprogbrug. Det lyder måske gammeldags, men det får simpelthen eleverne til at lyde ubegavede. Og jo oftere eleverne bruger bandeord, jo mere vil det bremse deres faglige sprogudvikling, hvilket strider imod skolens formål.
De ydre påvirkninger
En anden konsekvens af bandeord er, når de ikke længere bliver brugt i en ’for-sjov-situation’, og misforståelserne begynder at opstå (hvilket sker tit). Så bliver det lige pludselig et kæmpe problem, fordi eleverne ikke kan håndtere at løse konflikterne. Den løsningsorienterede kommunikation kommer til at fejle, og det er rigtig ærgerligt. Farvel til saglig konflikthåndtering.
Men grimme gloser opstår ikke ud af den blå luft. Med ældre søskende, sociale medier og måske forældre, som med glæde baner vejen, kan det hurtigt blive en naturlig del af elevernes hverdag, og det kan være en udfordring at få dem til at skille deres egne verdensregler fra skolens.
Så er det overhovedet muligt at stoppe det grimme sprog, hvis der er så mange ydre påvirkninger som infiltreres i skolens hverdag og hvis det blot er sådan elevernes sprog er i dag?