BLOG
Empty article - Subtitle
Vigtigheden af en konkret opgaveformulering
Hvordan kan vi forvente, at eleverne skriver en god og indsigtsfuld opgave, hvis ikke opgaveformuleringen har præciseret vilkårene for eleverne?
Når jeg retter elevers skriftlige opgaver i dansk sker det ofte, at jeg finder ting, jeg kan slå ned på, som egentlig ikke har været en del af selve opgavebeskrivelsen, men som jeg har set som værende en selvfølge, der indirekte har indgået i min vurdering af deres arbejde. Her mener jeg, at jeg f.eks. har opdaget grammatisk ukorrekte sætninger eller forkert tegnsætning, som jeg regner med, at eleverne også vægter ligeså højt som det resterende i opgaven, men som jeg ikke har beskrevet i opgaveformuleringen.
Det er ’farligt’ at antage, at elever kan læse mine tanker, og når jeg står og skal foretage en vurdering ud fra en karakterskala, sætter jeg mig selv i en svær position. For kan jeg tillade mig at give 4 i stedet for 7 på et grundlag, der har været usynligt for eleven?
Vær tydelig og giv eksempler
Det handler i høj grad om at formulere en skarp og konkret opgaveformulering, der ikke er til at misforstå, og indeholder alle lærerens bedømmelseskriterier lige fra grammatik, analyse eller fortolkning. Og i det hele taget sørge for at eleverne forstår vigtigheden i at aflæse en opgavebeskrivelse. Mange går til opgaven i den tro, at de har forstået indholdet til fulde, men ender med at misforstå store dele, fordi de ikke har læst, ord for ord, hvad de helt konkret skal.
Som lærer kan du reelt set ikke slå ned på noget, der ikke har stået i opgavebeskrivelsen. Men i min optik kan du forbedre elevernes præstation igennem konkret anvisning og med fordel dele beskrivelsen op i bidder og gennemgå den punkt for punkt, så der ikke er nogen tvivl om hvordan opgaven skal løses korrekt, og hvad der forventes.