BLOG

Empty article - Subtitle

Erfaringer fra besøg på Svartingedal Skole

Her beskriver jeg, hvordan mit første besøg på Svartingedal Skole gik. Her havde vi et forløb med asylklassen i indskolingen og 1. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et stykke tid siden var jeg på Svartingedal Skole i Hasle på Bornholm, hvor de har asylklasser side om side med deres almenklasser. Sammen med A1; asylklassen i indskolingen, og 1. klasse på skolen, så vi forestillingen ”To Be” med Passepartout Theatre Production.

Forestillingen Hodja fra Danmark har et dramaturgiat, som har valgt de forestillinger, som de mener passer til målgruppen. Her er der lagt vægt på at der er meget lidt sprog, og at det sprog der er følger handlingen. Der ud over, at forestillingerne er refusionsberettiget, og at de dermed har et højt kunstnerisk niveau.

Både lærere og elever var meget optaget af forestillingen, og var helt vilde med at få lov til at røre ved dukkerne efter forestillingen og snakke om handlingen.

Workshop Efter forestilling og frokost inviterede vi eleverne ind til en times workshop med skuespilleren fra teatret. Her arbejdede vi med kroppen, hvor vi blev introduceret til nogle af skuespillerens øvelser. Vi skulle blandt andet lave nogle af de samme øvelser man laver i kampsport, hvilket især drengene syntes var sejt. Der ud over legede vi blandt andet rød - gul - grøn - stop, og lavede en statue med alle eleverne.

Eleverne kunne dog kun holde til 45 minutters workshop, hvor vi besluttede at stoppe. Det var meget svært at holde eleverne koncentreret om øvelserne, og de var måske lidt for svære for indskolingseleverne sidst på skoledagen. Efterfølgende talte vi om, at vi også kunne have arbejdet med at lave dukker af objekter, hvilket måske ville have kunnet holde deres koncentration i lidt længere tid.