BLOG

Empty article - Subtitle

Hvordan ser en dag med besøg af Hodja fra Danmark ud?

Hodja fra Danmark kommer ud på asylcentrene med teater og workshops, og her beskriver jeg dagen og de ting der skal være styr på inden og under besøget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores mål er at skabe et kulturmøde mellem asylbørn og jævnaldrende danskere, men gennem vores pilotprojekt har det været svært at skabe dette møde gennem et enkelt møde på en dag. Jeg mødtes med Røde Kors’ pædagogiske konsulenter for at høre, hvad de tænkte om vores tilbud, og hvordan det bedst kunne udmøntes.

En model Sammen fandt vi frem til en model, hvor vi holder fast i den ene dag, men hvor der bliver opfordret til, at de involverede parter tager kontakt før og holder den efter, såfremt de ikke går på samme skole. Grunden til at vi valgte ikke at køre forløbet over flere dage er, at børnene er forholdsvis kort tid på centrene, så derfor kan det være svært at arbejde med en gruppe, der hele tiden ændrer sig, og hvor der hele tiden kommer nye til. Til gengæld vil det give mening, at de voksne holder kontakten og fremover selv kan stå for at lave flere aktiviteter sammen.

Sådan ser det ud Jeg endte ud med en procedurebeskrivelse, som kan hjælpe med en forståelse af dagen til de involverede skoler.

Procedure

FØR

  • Asylcentret tager kontakt til en dansk venskabsklasse/børnehave som skal indgå i projektet i samarbejdet. Har centret ikke en kontakt eller ressourcer til at finde en kan denne kontakt varetages af Hodja fra Danmark
  • Hodja fra Danmark arbejder på at finde den rette forestilling og skriver kontrakt med teatret og meddeler tilbage til asylcentret og den lokale folkeskole/børnehave om, hvilken forestilling det blev
  • Op til en uge før dagen, arbejder klasserne/gruppen med værtskab og det at være gæst ud fra tilsendt inspirationsmateriale. Det tilstræbes at det er asylbørnene der er værter, såfremt det er muligt pladsmæssigt

Opmærksomhedspunkter

  • Der tilstræbes, at der er lige mange asylbørn og danske børn, hvilket kan betyde, at den danske klasse/gruppe skal deles op, da der maksimum kan være 30 i en gruppe. Der kan godt være flere inde at se forestillingen, men workshopgrupperne må ikke være større end 30 børn/unge. Hodja fra Danmark kan bidrage med hjælp til vikardækning, hvis nødvendigt
  • Vær opmærksom på de krav teatrene har i forhold til plads, strømadgang og mørklægning
  • Lokalet forestillingen skal være i skal være til rådighed op til flere timer i før og efter forestillingen, så de har tid til at stille op og rydde ned
  • Workshoppen skal derfor kunne foregå et andet sted end hvor forestillingen spiller

UNDER

  • En projektansvarlig fra Hodja fra Danmark kommer til asylcentret og er der hele dagen evt. sammen med en af de pædagogiske konsulenter
  • Teatret ankommer og stiller op. Nogle gange har de brug for hjælp, og det vil være fint, hvis nogle af børnene har mulighed for at hjælpe til. Måske nogle af dem, som har brug for lidt mere tryghed inden de går ind i et ukendt rum
  • De danske børn kommer og bliver budt velkommen af værterne
  • Hodja fra Danmark byder velkommen og fortæller lidt om dagen. Der laves en fællesleg/aktivitet. Måske laver nogle af børnene en præsentation de har forberedt
  • Forestilling
  • Frokost – måske har værterne forberedt noget mad – eller måske deres forældre. Måske har vi købt noget på forhånd. I hvert fald spiser vi sammen. Vi hjælpes også ad med at dække bord og rydde op.
  • Workshop – efter frokosten er der workshop, hvor fokus er på leg, glæde og grin. Der tages udgangspunkt i forestillingen og nogle gange er det skuespillerne fra forestillingen, der varetager workshoppen, mens det andre steder er Hodja fra Danmark. Varigheden aftales fra sted til sted
  • Vi slutter dagen af med at lave den fællesleg/aktivitet vi startede med og siger farvel og tak – og måske på gensyn

EFTER Vi håber, at asylcentret og den danske skole/børnehave har lyst til at holde kontakten ved lige, og der er i inspirationsmaterialet også forslag til, hvordan man kan arbejde videre til trods for en meget flygtig virkelighed på asylcentrene.