BLOG
Empty article - Subtitle
2. Hvad er ikke læring?
For at indkredse et fænomen fx. "læring" så klart, at det er muligt at nå til klare erkendelser og klare pædagogiske handleforslag må begrebet afgrænses fra andre begreber - især nærtliggende som det let kan sammenblandes med. I Danmark er begrebet "læring" blevet en "flydende betegner" (semiotisk udtryk) som skifter betydning efter sammenhængen. Et sådant læringsbegreb vil undslippe ethvert forsøg på klar tænkning.
I Danmark kan "læring" betyde hvadsomhelst. Rigtigt mange psykologiske processer er ikke læring, men sammenblandes i den danske pædagogiske debat med læring.
I nedenstående vedhæftede figur opridser jeg mit synspunkt med omtale af en række psykologiske processer, som jeg altså ikke opfatter som læring. Når vi i Danmark har så svært ved at løfte læringsresultaterne i skoler og uddannelsesinstitutioner kunne det bl.a. netop være fordi lærerne på grund af et uklart og sammenrodet læringsbegreb fokuserer alt for bredt og giver plads til alle mulige irrelevante procestyper i undervisningen. Skarpe ord, som sikkert vil blive modsagt.
Og jeg gentager: Man er nødt til at kunne klargøre, hvad der ikke er læring for at kunne konkretisere et brugbart begreb om læring. Et begreb, som kan føre til konkret ny pædagogisk praksis.