BLOG

Empty article - Subtitle

6. Processen i læring af boglige fagkundskaber: Et tværsnit

De to sider af den boglige læreproces, som jeg arbejder med at klarlægge, er den fagfaglige og den psykologiske. Det drejer sig om læring af fagkundskaber i de boglige fag, hvilket i praksis er forskningsbaserede fag. Komplekse kompetencer har jeg også forholdt mig til - se CV ved 1. indlæg - men kompetenceudvikling forholder jeg mig til senere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Introduktion til tværsnitsmodellen

Nedenfor ses en model (K-421) som viser de seks psykologiske faktorer, som i min vurdering er afgørende ved læring af boglige fagkundskaber. 

I dansk læringsteoretisk tradition er bestemte elementer i boglig læring fremhævet hhv. underbetonet: Bemærk at samtlige de nævnte seks psykologiske grundprocesser skal virke sammen, om det samme faglige stofelement, samtidigt, 1) for at den boglige læreproces overhovedet kan starte, 2) for at sikre boglig læring af kvalitet dvs. tilegnelse af et bestemt veldefineret  moderne fagligt indhold, 3) for at sikre en fagtilegnelse af større omfang. Figuren er et ”landkort” over de centrale elementer i den psykologiske dimension i læreprocessen. Så at sige et ”tværsnit” af den indre, ”intrapsykiske” boglige læreproces. Disse seks faktorer kan direkte påvirkes af undervisningen. Modsat faktorerne uden for selve læreprocessen, se nederste tekstboks til venstre. Modellen er en hypotetisk syntese af faktorer, som jeg har udanalyseret gennem en årrække og som faglitteraturen også tager op enkeltvist.

Modellen er som nævnt en tværsnitsmodel af en proces. Jeg fremlægger en længdesnitsmodel, en forløbsmodel, senere. 

Spørgsmål til læserne

Er der læsere, som kan udpege andre sådanne psykologiske processer? Der kunne argumenteres for "æstetik" som en syvende elementarproces, men jeg venter med at inkludere den idet jeg søger at fange de faktorer, som jeg forstår som afgørende vigtige. Og søger at holde antallet nede, så det bliver overkommeligt at forholde sig til den enkelte faktor. Det vil jeg gøre i de følgende indlæg. 

Redaktionel bemærkning

Denne blog bliver fortløbende samlet med alle indlæg i tidsmæssig kronologisk rækkefølge hvorved der fremkommer en samlet dokumentation af bloggens indholdsmæssige udvikling. Derfor er den samlede blog i filform vedlagt mine indlæg. Flere blogbidragydere har ønsket at deres indlæg tages ud af den samlede fil. Det gør jeg ikke, for vi må stå ved hvad vi har tilkendegivet. Det gør jeg selv og det forventer jeg af andre. Hvis der er indlæg eller dele af indlæg - som i faglig og saglig form direkte handler om læring og som jeg ikke har forholdt mig til - beder jeg om at blive gjort opmærksom på de præcise sætninger jeg ikke har svaret på, og jeg vil svare på dem. Hvilket ikke betyder at jeg er forpligtet til at svare udførligt på alt, da det vil være uoverkommeligt.