BLOG
Empty article - Subtitle
Brug målsproget som undervisningssprog
Tysk i 5. klasse hvor læreren overvejende – måske endda udelukkende – taler tysk til eleverne. En utopi? Nej, og så er det bare så vigtigt – især i begynderundervisningen.
Vildt uoverskueligt og kaotisk
Forleden deltog jeg i temadagen om tidligere sprogstart i flotte omgivelser på Aalborg Stadion. Så lille fodboldbanen ser ud, når man står og kigger ned på den i sammenligning med, når man ser den på TV med en masse spillere, der jagter en enkelt bold, som de prøver på at få i mål. Vildt uoverskueligt og kaotisk, synes jeg. Altså fodboldspillet. Det kan sprogundervisningen jo også være.
Tal tysk i undervisningen
Tit hører jeg, at det er svært – både for læreren og eleverne især i begynderundervisningen. Her må jeg helt klart være uenig. Især i begynderundervisningen er det vigtigt at bruge tysk som undervisningssprog. Det er her, de skal lære at lytte og samtidig lære ikke at give op! Her har de mulighed for at finde ud af, at tysk ikke er svært.
#Fil 1Ja, det kan lade sig gøre!
Jeg har været i 5.-6. klasser som gæstelærer, hvor jeg i en tretimers workshop med eleverne udelukkende talte tysk. En del af kommunikationen foregår jo ikke kun med ord: kroppen, billeder, omgivelserne – alt indgår i min kommunikation med eleverne. Og de er gode til at finde ud af det – lytte, gætte og hjælpe hinanden.
Før det er for sent
Så kast dig ud i det! Prøv det! ”Wer nicht wagt, der nicht gewinnt.” Det dur ikke at vente med det til de er kommet i overbygningen. Eleverne vil på det tidspunkt være vant til, at alt bliver oversat til dansk og har mistet motivationen til at lytte til tysk. Så start så tidligt, som muligt – lige fra starten af, før det er for sent. Det er ikke så kaotisk og uoverskueligt, som det måske ser ud til.