BLOG

Empty article - Subtitle

Eat Your Peas!

’I don’t like peas!’ Daisy og hendes mor skal have aftensmad, og problemet er, at Daisy ikke kan fordrage ærter. Mor lokker med den ene mere fantastiske belønning efter den anden, men Daisy er ubestikkelig: ’I don’t like peas!’ gentager hun.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billedbogen med historien om Daisy og hendes mor er sammen med andre gode historier et godt udgangspunkt for begynderundervisningen i engelsk. Her kan elever lytte og de kan tale med afsæt i de sætningsrammer, som tilbydes. De kan tillige give sig i kast med ’læsning’ og endda også med at skrive bittesmå tekster.

Det er nemlig vigtigt at skabe en kontekst for eleverne, når de giver sig i kast med det nye sprog, og her er billedbøger et rigtig godt valg. De fortæller sjove og væsentlige historier med stor underholdnings- og motivationsværdi, og billederne er med til at gøre læseoplevelsen rigere, da de i høj grad kompenserer de nye læsere med begrænset ordforråd.  

Opgør med ensidigt fokus på enkeltord

Billedbogen som læremiddel er et opgør med den begynderundervisning, der tager afsæt i tilegnelse af grundlæggende ordforråd som tal, farver og dyr, som det ses i en række begyndermaterialer på markedet.

Med en billedbog som Eat Your Peas er der mulighed for at stilladsere elevernes første møde med engelsk. Som optakt til læsningen får de mulighed for at udtrykke sig om, hvad de kan lide og ikke lide. Her trækkes selvfølgelig på alle de transparente ord, som eleverne kender i forvejen: sushi, pizza, burger, chocolate og pancakes.

Man kan sagtens være med, selvom man ikke kan eller tør sige noget, for en non-verbal respons på lærerens spørgsmål, ’Do you like…?’ er også helt acceptabel; man skal nemlig bare stille sig op på en linje, hvor den ene ende repræsenterer ’I totally dislike’ og den anden ’I absolutely love’.

Eleverne kan hermed allerede fra den første engelsktime udtrykke sig og kommunikere med andre om noget, der er vedkommende for dem.