BLOG
Empty article - Subtitle
Hvordan kan vi udvikle elevernes sproglige opmærksomhed i den tidlige sprogstart?
"Arbejd fra start af med sproglig opmærksomhed". Sådan lyder en af de centrale praksisanbefalinger til den tidlige sprogstart. En øget sproglig opmærksomhed er med til at fremme elevernes læring og styrke deres tilegnelseshastighed. Eleverne bliver simpelthen bedre til målsproget og lærer det hurtigere, hvis de bliver bevidste om målsprogets strukturer. Men hvordan kan vi arbejde med sproglig opmærksomhed på en meningsfuld måde allerede i begynderundervisningen?
En enkeltsproget og en flersproget tilgang
Når man skal udvikle elevernes sproglige opmærksomhed, kan det gøres ud fra to forskellige didaktiske tilgange: man kan arbejde med en enkeltsproget/singulær tilgang eller med en flersproget/pluralistisk tilgang. I en enkeltsproget tilgang fokuseres der kun på målsproget isoleret set, mens der i en flersproget tilgang bygges bro mellem målsproget og andre sprog.
At arbejde med tal i begynderundervisningen
I begynderundervisningen stifter eleverne ofte bekendtskab med målsprogets tal tidligt i undervisningen, fx i forbindelse med at kunne præsentere sig selv og sin alder eller i forbindelse med at kunne fortælle, hvad klokken er. Når eleverne skal lære tallene på målsproget, vil det ofte foregå gennem en enkeltsproget tilgang: Eleverne imiterer lærerens (eller måske en videos) udtale af tallene. En anden mulighed er dog også at arbejde med en flersproget tilgang, hvor eleverne på en mere induktiv måde får lov til at være sprogligt undersøgende og på egen hånd erfare, hvordan tallene udtales.
Zahlen von vorne oder von hinten ausdrücken - et tysk undervisningseksempel
I denne aktivitet skal eleverne lytte til forskellige tocifrede tal på tysk, russisk, svensk og dansk og forsøge at inddele de fire sprog i to sproggrupper: en gruppe, der udtaler tal forfra, og en gruppe, der udtaler tal bagfra. De sorte tal fungerer som en hjælp til at vurdere, hvorvidt de røde tal udtales med ti'erne først (altså forfra) eller med en'erne først (altså bagfra).
Gennem denne aktivitet får eleverne styrket deres sproglige opmærksomhed på flere måder. På den ene side bliver eleverne klogere på det tyske sprog. Eleverne vil bl.a. erfare, at de tyske tal udtales på samme måde som de danske tal, nemlig bagfra (med en'erne først). Eleverne vil dermed kunne huske på, at udtalen af de tyske tal tyske tal følger samme "system" som de danske tal gør. På den anden side bliver eleverne også klogere på sprog i almindelighed. Eleverne vil få et indblik i, at der findes forskellige sprog i verden, at sprogene fungerer på forskellige måder og at nogle sprog ligner hinanden, mens andre ikke ligner hinanden. Det vil fx også være oplagt at inddrage engelsk i aktiviteten, der i modsætning til tysk og dansk udtaler tal forfra. På en og samme tid vil eleverne dermed få en viden om det tyske målsprog og en viden om sprog mere generelt. I en verden som i dag, der er præget af stor sproglig og kulturel mangfoldighed, må en sådan flersproget kompetence siges at være meget værdifuld - og ikke mindst eftertragtet!
Det giver også mening i den tidlige engelsk- og franskundervisning!
Ovenstående aktivitet henvender sig til tyskundervisningen. Det vil dog også være oplagt at lade eleverne arbejde med en lignende aktivitet i den tidlige engelsk- og franskundervisning. Mens det tyske talsystem følger det danske system (tallene udtales bagfra: 21 - enogtyve / einundzwanzig), så følger det engelske og franske sprog det modsatte system (tallene udtales forfra: 21 - twentyone / vingt et un). Det giver derfor rigtig god mening også i engelsk og fransk at introducere tallene gennem en flersproget tilgang. Lad eleverne lytte til tal på målsproget og på andre sprog og opfordr dem til at være sprogdetektiver og forsøge at kategorisere sprogene og dermed blive klogere på både målsproget og på andre sprog.
Vil du se nærmere på den flersprogede tyske aktivitet? Du kan finde Arbeitsblatt 1 på hjemmesiden www.sprogleg.dk under forløb 4, hvor alt digitalt materiale til forløbet er samlet (bemærk, at lyden kun virker, hvis pdf'en åbnes i Adobe Reader Acrobat DC). Vil du vide mere om sproglig opmærksomhed gennem en enkeltsproget og en flersproget tilgang? På projektets hjemmeside kan du under 'Korte artikler om flersprogethedsdidaktik' læse en artikel om sproglig opmærksomhed i begynderundervisningen.