BLOG

Empty article - Subtitle

… så tænker man bare ’jeg når aldrig at lære sproget’ - elevernes praksisanbefalinger for den tidligere sprogstart

Hvad siger eleverne i 1. klasse engelsk og i 5. klasse fransk og tysk om den tidligere sprogstart?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På afslutningskonferencen i projektet Tidligere Sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed, har jeg med afsæt i praksisanbefalingerne til den tidligere sprogstart præsenteret resultater fra gruppeinterviews med elever på vores projektskoler. 

Jeg vedhæfter mine slides. Her kan I læse, hvad eleverne siger om de praksisanbefalinger, der har vist sig at være helt centrale for dem: 

  1. Sørg for, at eleverne får succesoplevelser: hvorfor synes eleverne at det er vigtigt, og hvordan kan læreren skabe succesoplevelser hos eleverne?
  2. Skab meningsfulde sprogbrugssituationer: hvad skal man lære i den tidligere sprogstart?
  3. Brug målsproget i undervisningen så meget som muligt: hvilket sprog skal læreren tale – fremmedsproget eller dansk? 
  4. Brug krop og sanser som indgang og støtte til sprogtilegnelse: hvordan kan det gøres på en god måde? 

Det allervigtigste for eleverne er, at de får succesoplevelser, og det synes eleverne på vores projektskoler, at de har fået gennem deres undervisning :) 

En elev, som jeg har interviewet, forklarer, hvorfor det er så vigtigt at få succesoplevelser med de følgende ord: ”[…] hvis man slet ikke får ros, hvis man ikke ved, hvad man gør godt, så mister man ligesom håb og så tænker man bare ’jeg når aldrig at lære sproget’.” 

Jeg ønsker jer god lekture – det er meget inspirerende at læse, hvad elevernes holdninger er, og hvor meget viden de har om sproglæring!

Kærlige hilsner og god sommer

Petra