BLOG

Empty article - Subtitle

Sprogpas til eleverne i 1. klasse

Kender du alle dine nye elevers sproglige ressourcer?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en 1. klasse har eleverne sammen med deres forældre udfyldt ’en sprogblomst’, som de efterfølgende tager med i skole til engelsklæreren. Hun hænger alle elevernes sprogblomster op i klasseværelset, så hun og eleverne sammen kan se og glæde sig over alle de sprog, eleverne er stødt på og kan/ved noget om.

I materialet fra projektet Tidligere Sprogstart er der udviklet et lille sprogpas til eleverne i 1. klasse, hvori der indgår disse sprogblomster https://tidligeresprogstart.ku.dk/engelsk/sprogpas/. Formålet med sprogpasset er at styrke elevernes sproglige opmærksomhed, sproglige anerkendelse og glæde ved sprog.

Materialet er rettet mod eleverne og deres forældre, og der er udarbejdet en forældrevejledning. Der er også udviklet en ’pixiudgave’ af sprogpasset, som engelsklæreren og/eller klassens øvrige lærer i stedet  kan vælge at arbejde med på klassen for at få indsigt i alle deres nye elevers sproglige ressourcer – ligesom der også er en digital version af sprogpasset.