BLOG

Empty article - Subtitle

Mens vi venter på ny læseplan for håndværk og design

Med vedtagelsen af folkeskolereformen i juni måned blev det endelig afgjort, at der kommer et nyt fag i folkeskolen : Håndværk og Design fra august 2014. På læreruddannelsen hedder faget endnu Materiel Design, men vi gør hvad vi kan for at klæde de studerende på til den fremtid vi tror, de skal ud og møde. Vi venter spændt på den nye læseplan for Håndværk og Design.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I år starter vi op med 50 studerende og to hold i materiel design på læreruddannelsen Blaagaard/KDAS. Det ene forløb er etårigt, og det andet forløb strækker sig over to år. Det bliver så de sidste hold på LU 07, inden vi går i gang med moduler i håndværk og design på den ny læreruddannelse. Vi glæder os meget til, at der bliver overensstemmelse mellem faget på læreruddannelsen og i folkeskolen og venter spændt på udspillet om en læseplan for Håndværk og Design.

Der er meget vi skal nå på den knappe tid, og i år har vi forsøgt at planlægge således at de to hold arbejder med de samme temaer, men med forskellige vinkler, med det formål at de kan have glæde af de erfaringer "de andre" gør sig. Som fælles tema, skal vi arbejde med taburetter og stole eller helt andre former for "noget man kan sidde på".

For at starte med begyndelsen fældede vi et træ, - et stort ahorntræ, der blev skåret i mindre stykker og slæbt tilbage til værkstedet. Her gik det store hugge og kløvearbejde i gang og dagens mål var at få snittet 8 pinde eller sprosser ( pr. person)  til en klassisk taburet i frisk træ. Vi gør en del ud af at pointere, at dette er en form for mesterlære og at tanken er, at alle skal komme sikkert gennem processen. På Skoven i skolen ligger en udmærket beskrivelse af denne arbejdsproces, så den kan de studerende selvfølgelig støtte sig til. Målet er, at de studerende skal få erfaringer med håndtering af værktøj og færdigheder i at mestre enkle teknikker inden for grøn sløjd. Det er helt tydeligt for alle, at der sker en udvikling igennem processen, når man ved hjælp af  båndkniv og snittebænk arbejder med materialet og fremstiller de otte sprosser. Overraskende for mange var det også, at man med så simple metoder kan omdanne et helt træ til lækkert og anvendeligt "taburet materiale". Nu skal sprosserne tørre inden benene skal fremstilles i friskt træ, det skulle nemlig betyde, at taburetten kan samles uden brug af lim, fordi det friske træ låser de tørre sprosser. Mere om det en anden gang.

#Fil 2

Som undervisere har vi oprettet en blog for hver af de to hold, hvor vi kan lægge billeder, links og andet materiale, der egner sig til offentliggørelse på. De studerende opretter deres egen blog, hvor de studieforløbet igennem dokumenterer arbejds- og designprocesser og dermed opbygger en virtuel logbog. De studerendes blogge er knyttet til fællesbloggen og første blogopgave handler om, at forholde sig til håndværk og design på et helt personligt plan :

Hvad forbinder DU selv med ordene HÅNDVÆRK og DESIGN?

#Fil 3

Se dig omkring og overvej hvad der skal til for at noget kan beskrives som godt håndværk eller godt design ? Kan de forenes i et og samme produkt ?

Skriv et blogindlæg hvor du med billeder og ord forholder dig til både det gode håndværk og det gode design.

Det var en lille statusrapport fra de første to studieuger på Materiel Design. Du er velkommen til at følge med på holdets blog.