BLOG

Empty article - Subtitle

Vi skal hjælpe de unge til et bedre erhvervsvalg

Jeg er murerfaglærer på Construction College Aalborg, og har gennem en række år været på folkeskoler i hele regionen med vores projekt Toppen af et Tårn, hvor folkeskoleeleverne prøver kræfter med murerfaget ved at bygge et tårn. Men nu har Folketinget besluttet, at forsøgsprojektet ikke skal fortsætte.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra april til november er vi lærere på Construction College Aalborg hver skoleuge på forskellige folkeskoler. Projektet starter mandag morgen med en teoridag, hvor eleverne lærer den nødvendige sikkerhed, samt hvordan man opfører sig på en byggeplads. Herefter er der lidt matematik, idet eleverne skal beregne, hvor mange mursten, hvor mange blokke, samt hvor meget mørtel der skal bruges, og hvad det vejer. Herefter beregner vi, hvor mange kilo hver elev skal flytte unødvendigt, hvis de for eksempel tager 10% for meget materiale ud til deres tårn. Så går eleverne ud og kontrollerer, om mængden af de leverede materialer passer, og vi får en snak om, hvad det koster ”mester”, hvis leverancen er forkert.


Tirsdag og onsdag murer vi, torsdag står den på tømrerarbejde med rejsning af spær og lægtning, fredag monteres tagrender, og der afsluttes med et rejsegilde, hvor søskende, forældre og bedsteforældre er velkomne. Ofte deltager mindst lige så mange pårørende, som der er elever, der har bygget, vel at mærke en fredag middag, hvor mange er på arbejde. Ofte kan vi få en elev til at holde håndværkertalen til rejsegildet, eller nogle elever har skrevet en sang.

De unge skal vide, hvad de vælger
I disse projekter har faglæreren tid til at snakke med eleverne og med deres lærere, som er sammen med eleverne hele ugen, samtidig vil der ofte være mulighed for at tale med forældre eller bedsteforældre om de unges fremtid. Det er vigtigt, at lærerne er til stede og får lov at opleve deres elever i andre situationer end de daglige i klasselokalerne. Lærerne oplever ofte situationer, hvor rollerne pludseligt bliver byttet om, den ”dygtige” elev, som har styr på matematik og dansk, beder om og får hjælp af den elev, der i det daglige har svært ved de mere teoretiske fag, og han eller hun får en sejr, hvor de andre elever pludselig respekterer dem.
Vi kørte ikke Toppen af et Tårn for, at eleverne skulle vælge at blive bygningshåndværkere. Nej, for os var et fravalg lige så vigtigt, idet vi ofte får elever, som vælger vores fag uden nogen som helst baggrund for valget. Jeg har ofte haft kontaktlærersamtale med elever, som, når jeg spørger, hvorfor de valgte murerfaget, begrunder det med, at de har en onkel, der er murer. Han har en Mercedes, et sommerhus og en sejlbåd, og derfor vil de også gerne være murere. Når jeg så spørger til, hvad de tror en murer laver, er de ofte i tvivl om, hvad en murer egentligt arbejder med.
Ideen kan ikke kun bruges på bygningshåndværkere, men på stort set alle fag, hvor folkeskolen laver projekter i samarbejde med de tekniske skoler. Der kan komme faglærere ud på skolen og fortælle om, hvad vi laver og hjælpe med oplæg. Lærere fra folkeskolen kan komme ud på de tekniske skoler og her få inspiration til deres kommende projekter.

Vi skal også hjælpe dem til at vælge fra
Jeg syntes, det er vigtigt, at vi hjælper eleverne med at vælge en fremtid, hvor de hver dag kan stå op og glæde sig til at komme på arbejde. Dette valg kan vi gøre lettere ved at tilbyde eleverne projekter efter deres eget ønske i et samarbejde mellem folkeskolen og teknisk skole. Projektet kan starte på folkeskolen, og slutte på teknisk skole, eller hvis deltagerantallet er stort nok, kan teknisk skole rykke ud på folkeskolen.
Vi bør fokuserer på, at vores elever hjælpes til at tage et velovervejet valg, og jeg siger ikke at alle nu skal være murere, tværtimod. Vi skal i fællesskab hjælpe de unge mennesker og dermed også os selv, så flere har en chance for vælge rigtigt, hurtigere end tilfældet er i dag. Samtidig er det af stor vigtighed, at eleverne også får chancen for at vælge fra, hvis drømmen ikke lever helt op til virkeligheden.
Jeg kan godt forstå, at forældre og vejledere gerne ser så mange som muligt med en gymnasial uddannelse, men statistikken taler sit tydelige sprog, ikke alle med en studenterhue får brug for den.
Forsøgsprojektet Toppen af et tårn blev stoppet i 2008, som en del af ændringerne af vejledningsloven. Vi har forsøgt at få det genindført uden held. Læs evt. mere om det her: http://www.ft.dk/samling/20091/almdel/UDU/bilag/10/743521.pdf

Håndværk og Design kan hjælpe de unge til et godt valg
Hvis vi kunne lave et samarbejde mellem de tekniske skoler og folkeskolernes udskolingsklasser ved hjælp af et nyt og udbygget ”fagligt” fag Håndværk og design, vil vi med målrettede projekter kunne klæde de unge på til at tage et mere kvalificeret valg. Med dette fag kan folkeskolen forberede eleverne til et forløb sammen med teknisk skole, hvor eleverne via længere forløb er bedre rustet til enten at vælge til eller fra.
Hvis vi kan give de unge mennesker en positiv, og glad oplevelse af overgangen fra folkeskolen til et forhåbentligt langt og godt arbejdsliv, får vi også positive og glade elever på de tekniske skoler, og dermed er grundlaget lagt for endnu en god oplevelse.
Hermed sender jeg stafetten videre til Arne Sloth Kristoffersen, som Construction College Aalborg havde et fantastisk samarbejde med, da han var inspektør på Bavnebakkeskolen med spørgsmålet: Hvad betyder det for eleverne i udskolningen, at de møder de fag-faglige fag, inden deres vigtige valg af fremtid?