BLOG
Empty article - Subtitle
Fragmenteret forberedelse
Fornylig var Antorini igen i pressen for at berolige befolkningen og samtidig irettesætte lærerne med sin uvidenhed om virkeligheden: Lærerne har tid nok til opgaverne. Jeg har hørt, at man på Borgen er overordentlig glade for regneark - de skulle være mere forståelige. Jeg har nu - så enkelt som det lader sig gøre - vist, at vi har meget lidt tid til forberedelse af den såkaldte kerneopgave: rettearbejde, faglig fornyelse, forberedelse og efterbehandling inkl. kopiering, bestilling af materialer, beskeder til forældre og elever, elevplaner, karaktergivning, beskeder til og fra kollegaer og ledelse.
Jeg håber, at ministeren vil bruge lidt tid - evt. med hjælp fra et par regnedrenge/-tøser, så hun ved selvsyn kan indse, at denne lærer - som i sammenligning med andre faktisk er bedre stillet med kun 25 lektioners undervisning - alligevel har alt, alt for lidt tid til at kunne levere noget, der bare ligner spændende og anderledes undervisning - det bliver kun anderledes.
Hæld en kop kaffe eller yoga-te op og tag evt. en lommeregner frem, for nu begynder vi:
Alle fuldtidsansatte på min arbejdsplads skal lægge 37 klokketimer på skolen. Desuden har fuldtidsansatte 3 klokketimer pr. uge, som de kan lægge, hvor det giver mening for løsningen af opgaven. De tre timer reduceres i forhold til, om man har 6. ferieuge indregnet, deltid eller alders-reduktion - jeg har 6. ferieuge indregnet. Når helligdage og ferier er trukket ud, ser beregningen ud som i nedenstående.
Ugenormen er beregnet således: Årsnorm inkl. alt: 1931,40 timer - 64,90 (søn- og helligdage) - 34,32 (6. ferieuge) - 185,00 (ferier) = 1647,18 t/år. 1647,18 t / 210 dg*5 = 7,843714286*5= 39,218571 t/uge
Årsnorm med 6. ferieuge indregnet i årsnormen - i klokketimer: 1647, 18. Ugenorm for denne lærer: 39,22
Et almindeligt ugeskema ser således ud. Jeg har brugt spændende og anderledes farver, så det bliver lettere at overskue:
Udover de 37 timer + 2,22 timer hver uge, så hænder det, at vi har nogle aftenmøder og skolehjemsamtaler, der ligger efter kl. 17. Det fører vi selvfølgelig regnskab med, så vi ikke får overtid.
Til 18,41 timers undervisning har denne lærer altså 8,58 timer til rettearbejde, faglig fornyelse, forberedelse, kopiering, bestilling af materialer, beskeder til forældre og elever, elevplaner, karaktergivning, beskeder til og fra kollegaer og ledelse. I alt 0,47 klokketime pr. klokketimes undervisning (28,2 minutter pr. 60 minutters undervisning). Altså forudsat, at der ikke samarbejdes med eksterne interessenter, eller der opstår noget uforudset. Her er ikke taget højde for møder med eksterne interessenter - fx klub, idrætsforeninger, skolepsykologer og lignende.
Jeg kunne defragmentere min arbejdstid en lille smule ved at møde kl. 7.30 mandag og tirsdag og lægge den time om torsdagen, men ærligt talt: der er så dejligt fredeligt om morgenen, hvor skrigende børn ikke løber rundt lige udenfor vinduet, så man ikke kan koncentrere sig, og jeg har et sæt færdighedsregning og 4 klassers biologirapporter liggende på mit bord, på mandag skal jeg have afgivet karakterer til 3 klasser i 2 fag, og jeg har skolehjemsamtaler i næste uge, så jeg har brug for al den koncentration, som jeg kan skrabe sammen. Jeg kan godt afsløre, at jeg ikke når at rette noget som helst i denne uge.
Når jeg så læser om de mange af mine kollegaer på andre af landets skoler, der har mellem 26 og 32 lektioners undervisning om ugen, så kan jeg godt forstå, at de går ned med flaget. Hvis politikerne ikke snart tager dette alvorligt, så håber jeg, at de er klar til at tage disse ulykkelige skæbner på deres samvittighed. Det er en direkte følge af en forhastet reform og en forhastet lov 409.
Det er tid til at samarbejde med lærerne om anstændige arbejdsforhold. Det er tid til at trække vejret ind og sige undskyld, mens man puster ud. Det er tid til at skabe sammenhæng mellem opgaver og tid.
Hvor mange skal opgive jobbet, før I tør tage den svære beslutning og begynde forfra?