BLOG

Empty article - Subtitle

Halvt af det hele?

Hvis jeg ville opleve New York, ville det så være klogt at nøjes med at planlægge turen til et sted midt i Atlanterhavet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er kun gået lidt over 11 skoledage (16 arbejdsdage) med ny arbejdstidsaftale og skolereform, men det er et år siden, lov og reform blev vedtaget.

Det er som om, der er nogle intentioner, der ikke er blevet fulgt op med handling, eller som bliver syltet, når virkeligheden - og prisen - rammer.

Vores reoler til materialer er stadig ikke kommet, internettet virker stadig ikke på vores arbejdspladser, klasselokalerne mangler stadig lidt finish (lærerstole, internet og andre "småting"). 

Der er ikke søsat initiativer, der forbedrer uderummet eller tydeliggør, hvem der kan lave motion- og bevægelse hvor på udearealerne. Fx blev der slået græs på boldbanen af de kommunale gartnere, mens små børn havde motion og bevægelse på arealet. Både farligt og irriterende for alle parter. Og da alle ikke har motion og bevægelse og pauser samtidig giver det en hel del støj til gene for de elever, der sidder med klasseundervisning eller andet, der kræver koncentration og ro.

Der har stadig ikke været dialogmøder om opgaverne og tidsfastsættelse (de samtaler mellem leder og medarbejdere, der skulle danne grundlag for udarbejdelse af opgaverne og tidstildelingen til disse). 

Kommunen har uddannet vejledere i matematik - eller det viser sig, at de kun får halvdelen af modulerne. I dag kom en mulig forklaring: Det giver et årligt tillæg på 10.000 kr., hvis man er vejleder - og har funktionen på skolen. Vi har så hverken en uddannet vejleder eller en matematikvejlederfunktion på skolen. Det ville ellers have været godt - ligesom det er godt med en læsevejleder. - og naturfagsvejledere og alle mulige andre eksperter, der er ansat på skolerne og ikke i undervisningsministeriet eller på kommunale kontorer langt fra eleverne.

Jeg glæder mig rigtig meget til, at kommunen og skolen er klar til for alvor at implementere reform og lov 409 - lige nu er det som at befinde sig nær en landingsbane, men uden mulighed for at bruge den. Vi cirkler og cirkler og afventer kontroltårnets klarmelding. Håber ikke, at vi løber tør for brændstof.

Dagens ja-hat-bemærkning: Jeg nyder mine weekender og aftener i så høj grad, at jeg slet ikke kan forstå, at jeg nogensinde har fundet mig at mit arbejde har fyldt så meget. Det er som at have ferie - bare to dage hver uge :-)