BLOG
Empty article - Subtitle
Hvorfor hører vi så lidt fra skoleledere i pressen?
Hvis lov 409 og skolereformen er en god idé, så ville det være rart, hvis flere ledere kom på banen og fortalte os lærere helt konkret og lavpraktisk, hvad det gode er, og hvordan det skal føres ud i livet. I modsat fald ville det være godt for alle at høre ledere komme på banen med konstruktiv kritik af lov 409 og skolereform.
En norsk mor og en norsk rektor bakker lærerne op i, at mere styring ikke giver mere læring, og at lærerne er dygtige og engagerede.
http://www.mestrermestrerikke.no/2014/08/dyktige-og-dedikerte-lrere.htmlhttp://www.bt.no/meninger/kronikk/Mer-styring-gir-ikke-mer-laring-3185596.html
De få undtagelser, der er, er en ledelsesopgave - og det gælder for alle fag. Lige nu ser vi på mange skoler, at lederne rent faktisk ikke magter den store opgave, det er, helt alene at lede en folkeskole ud i detaljen. Og det skal de heller ikke, for det er det, lærerne er uddannede til: At lede sig selv i en kompleks verden.
Skolelederne har så oven i hatten den ekstra udfordring, at de skal lede en skole efter strammere og strammere direktiver "oppefra" - fra regering, KL og kommunalbestyrelse. Det kan være svært at få øje på lederrollen overhovedet, og af og til kan det være svært overhovedet at få øje på lederen - ikke fordi de er dovne og fraværende, men fordi de er til møde eller på kursus ude i byen.
Det er et paradoks, når vi op til lockouten og i tiden efter har fået tudet ørerne fulde med påstande om, at skolelederne skulle have ledelsesretten, og at lærerne da var helt galt afmarcherede, da vi protesterede og hævdede, at der var masser af ledelsesret i A08.
Jeg gad vide, hvor mange ledere, der rent faktisk - helt inde i hjertet - tror på projekt skolereform og projekt 409? Og jeg gad vide, hvor mange skoleldere der begyndte deres karriere med et ønske om at udvikle netop deres skole i samarbejde med medarbejderne i stedet for at være administrativ medarbejder udsendt fra forvaltningen?
Også herhjemme har enkelte skoleledere, forældre og eksperter bakket lærerne op i, at kontrol og manglende forberedelsestid er en barriere for kvalitetsløft, og at A08 gav rigelig mulighed for ledelse.
Personligt ønsker jeg mig ikke tilbage til A08, for der var så rig mulighed for ledelse, at forberedelsestiden også her blev spist op af opgaver, som ledelsen (og forvaltningen) uden videre kunne lægge ind uden tildeling af yderligere tid. Og jeg ønsker mig absolut ikke tilbage til en tid, hvor mange mente, at det var naturligt, at lærere stillede gratis hjemmearbejdsplads til rådighed og løste opgaverne uden skelen til tid - eller tidspunkt.
Dagens ja-hat-bemærkning: Min skole har nu en matematikvejleder, og han får fuldt tillæg trods manglende moduler.