BLOG

Empty article - Subtitle

Og Corydon blev gal....

Mine foreløbige kommentarer til oplæg til overenskomst mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Danmarks Lærerforening (DLF)

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

  • Et løntrin fra 31. marts 2016
  • Omlægning af undervisningstillægget
  • Intet loft over undervisningstimer
  • Ingen reel sikring af forberedelsestid
  • Ingen faste rammer for tid til faste opgaver
  • Ingen sikring af ordentlige arbejdspladser
  • Ingen sikring af tid til TR og AMR
  • Ingen rimelig kompensation for bortfald af aldersreduktionen
  • Fleksibiliteten i 6. ferieuge bortfalder, og der er stadig ingen garanti for, at lederen kan udpege faste tvangsuger.
  • En masse ord som "drøfte", "vurdere", "have fokus på".
  • Jeg fandt een positiv ting: Tiden til andre opgaver skal være gennemskuelig og saglig.

Samlet set en godkendelse af Lov 409.

Jeg har ikke forholdt mig til løndelen, da den blot sikrer. at reallønnen bibeholdes, så det anser jeg som en selvfølge. Desuden kan nok så mange penge ikke opveje stress, manglende respekt, at se på børn, der mistrives, manglende hænder til at løse opgaven, elendige arbejdsbetingelser som dårlige arbejdspladser, ringe it-forhold, manglende materialer osv. Man kan selvfølgelig indvende, at vores løn ikke skal finansiere disse selvfølgelige elementer for god skole - og det er jeg principielt enig i, lige nu er det bare ikke min lønseddel, der ryster mig hver måned.

Nedenstående udpluk fra forhandlingsprotokollen danner grundlag for mine bekymringer:Kursiv og citationstegn er pluk direkte fra forhandlingsprotokollen.

2.q Bortfald af tillæg for ufasning af 60-års-regel

"Tillæg for udfasning af 60-års regel ophæves med virkning fra den 01. april 2016."

(Så jeg har betalt til denne ordning i mange år, men bliver spist af med et par hundrede kroner i to år i bytte).

4. Ferie

"Parterne er enige om, at adgange til at fradrage den 6. ferieuge i årsnormen bortfalder for ansatte omfatte af Overenskomst for lærere m.fl. i folkeskolen og ved specialundervisning for voksne, Overenskomst for lærere i ungdomsskolen og Overenskomst for lærere ved sprogcentrene. ........ Ændringen træder i kraft fra ferieåret 2015/2016."

6. ferieuge kan altså afvikles eller udbetales - ikke et ord om, hvorvidt skolelederen kan tvangsplacere 6. ferieuge, som det fx sker på Hedehusene Skole. Og jeg er ked af, at jeg nu skal arbejde mere hver uge, fordi jeg ikke kan indregne 6. ferieuge i årsnormen, som jeg hidtil har benyttet mig af, fordi en uge på 39,25 time er rigeligt, og fordi en genrel indregning i højere grad giver arbejdspladser, end afholdelse af 6. ferieuge, der ofte tilrettelægges, så man dækker hinanden i forberedelsestiden - eller der bruges løse og billige vikarer).

5. Nyansatte

".... at nyansattes undervisningopgaver falder inden for den nyansattes undervisningsfag og kompetencer."

Hvorfor er ordet "undervisningsfag" brugt og ikke linjefag?

Der skal drøftes en masse og det er vigtigt at have fokus på den nyansattes vilkår. Ikke et ord om sikring af ekstra tid til den nyansatte.

Bilag

"Parterne konstaterer, at det ikke er lykkedes at opnå enighed om en ny arbejdstidsaftale.

Lokalt er der mulighed for at anvende følgende aftaler:- Rammeaftale om decentrale arbejdstidsaftaler- Aftale om konvertering af ulempetillæg"

Altså det samme som lov 409.

Planlægning af skoleåret

1) og 2) Lederen har ansvaret for, at den tildelte tid er tilstrækkelig, men hvordan skal lederen kunne tildele nok tid, når kommunalforvaltningen har drøftet sig frem til, at der skal spares på folkeskoleområdet, så lederen ikke har tid nok at dele ud af.

3) ".... Opgaveoversigterne skal være udtryk for retfærdighed og udarbejdet ud fra forståelige, gennemskuelige og saglige kriterier."

Det er en positiv tilkendegivelse, for det har da i høj grad manglet. Princippet har nærmest været: Og her er så resten af dine opgaver, der skal løses indenfor resten af din tid.

Arbejdstidens tilrettelæggelse

4) - 12) "Større, sammenhængende blokke", "som udgangspunkt", "lokale parter vurderer", "ledelsen drøfter", "ledelsen skal tilstræbe".... Og så bliver den elastik vist ikke meget længere!!

Arbejdstidens opgørelse

Igen en gang elastik med formuleringer som "drøfte", "har mulighed for" og "særligt fokus".

Opfølgning og evaluering

"Parterne konkretiserer i fællesskab opfølgningen og evalueringens nærmere indhold i løbet af foråret 2015.I skoleåret 205/2016"

"Kommunerne skal dog redegøre for overvejelserne vedrørende ressourceallokering og prioritering for folkeskoleområdet".

"TR skal i den forbindelse sikres den nødvendige ramme til at kunne udføre opgaven" (evaluere aftalen, PK)."

Hvad er "den nødvendige tid"?Man må håbe, at de bliver meget konkrete.

Ja eller Nej?

Spørgsmålet er: Stemmer vi nej, fordi vi ikke med vores faglige respekt i behold kan godkende lov 409? Fordi vi ikke kan se os selv i øjnene, hvis vi godkender overgrebet 2013? Stemmer vi nej, fordi vores arbejdsvilkår er helt ad h... til?

Eller stemmer vi ja, fordi vi ikke gider mere bøvl, vi gider ikke at miste lønkroner, vi gider ikke at skulle forklare os for tidsfattige journalister, vi gider ikke at blive ved med at slås med mastodonten "Den danske stat". De kan få det, som de vil. Resultatet bliver resignerede lærer, manglende lærere, elendig folkeskole, trætte og triste børn, flugt fra folkeskolen og i sidste ende en folkeskole kun for de børn, hvis forældre ikke har råd til at flytte dem på privatskole. Men i bund og grund er det jo ikke vores ansvar. Det er bare et arbejde.

Personligt vil jeg vente med at lægge mig fast, til jeg får et konkret papir at forholde mig til. Der skal stadig drøftes, vurderes, haves fokus på formuleringer, inden vi får den endelige aftale til afstemning.

En ting er sikkert: Hvordan Corydon har det med en evt. aftale rager mig en høstblomst!