BLOG
Empty article - Subtitle
Skolereformen og lov 409
sejler afsted som en skude uden kaptajn
I kølvandet basker stressede lærere, sygemeldte lærere, desillusionerede lærer og lærere, der forsøger at holde hovedet oven vande.
I kølvandet ses elever, der padler tabeller, dykker efter guldkorn, snorkler et staveord og forvirrede søger efter et åndehul.
Ombord på skuden - oppe på soldækket - sidder de, der kan ændre kursen, men de ser kun fremad mod en tom horisont, mens de pludrer løs om vejret, maden, underholdningen og næste dags horisont.
I kølvandet forsvinder børn, der ikke kan svømme, ikke tør svømme, ikke kan holde varmen og ikke kan finde vej.
I kølvandet flyder opråb fra forældre, statistikker om opsigelser, professorers advarsler og lærernes protester.
Ombord på skuden er det kun automatpiloten, der arbejder. Den følger den kurs, som andre passagerer har udstukket. Beregner statistiske sandsynligheder for kollision, justerer automatisk hastighed, flytter ballast og regulerer temperaturen, så passagererne har det så behageligt som muligt.
I kølvandet ses modige skoleledere, bloggere, læserbrevsskribenter og ganske få journalister, der forsøger at kaste lys over det mørke vand.
I kølvandet breder fortvivlelsen, resignationen, desperationen og vreden sig.
Ombord på skuden skal passagererne snart afløses af andre passagerer. Nogle af de nye vil måske slå automatpiloten fra, sænke farten og samle så mange som muligt op fra kølvandet. Men for nogle vil det være for sent.