BLOG
Empty article - Subtitle
Bevægelsen ind i klassen
”Hvor bliver bevægelsen af” spørger mine elever ofte - og ja hvor blev den egentlig af? Med folkeskolereformen flyttede vi bevægelsen ind i alle fag, hvis ikke den var der i forvejen. Men hvem tog sig af at overveje hvor vi skulle udføre bevægelsen? Er det i den gymnastiksal, der altid er optaget af idræt? Eller er det på den gang, hvor alle andre går forbi?
Det er bevist, at øvelser der indeholder koordinering og balance, har en stor indflydelse på elevernes læring, og ordblinde elever har i høj grad gavn af denne type bevægelse i forhold til deres læring.
Så alene på den baggrund bliver bevægelse legitimeret i undervisningen.
Men for mig har det vist sig, at det logistiske er en udfordring. For hvor har jeg plads til, at eleverne kan udføre den bevægelsesøvelse i matematik, jeg har planlagt?
En løsning på dette kan være ”rum i rummet”. Rummet skal ses som en aktiv medspiller, der kan være med til at løse mange forskellige problematikker, både af læringsmæssig karakter men også af mere social karakter.
Jeg vil bruge den næste uge på at tegne et forslag til, hvordan et klasseværelse kan indrettes, så der er plads til bevægelse!