BLOG

Empty article - Subtitle

Læser vi det, som vi ikke læser?

Hvor stor en del af din viden erhverver du i dag fra traditionelle bøger? Hvad læser børn og unge i deres liv? Og hvad læser man i skolen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolen står uden tvivl over for et skifte. Traditionelt set er der arbejdet meget med bøger uden strøm, og fokus på læseindlæring er ofte også i forhold til læsning af traditionelle tekster. Spørgsmålet er, om vi i skolen kun læser tekster, som vi ikke læser uden for skolen.

Min pointe er ikke, at traditionelle bøger er dårlige, men de er alligevel ikke nok. Børn og unge møder og søger i dag digitale multimodale tekster/medier, og disse tekster kræver helt andre strategier i forhold til læsning.

Der er kritik af digitale tekster, men det kan også være værd at vende blikket indad og spørge ind til, om et dårligt udbytte af arbejdet med digitale tekster kan skyldes, at eleverne lades i stikken, når det kommer til, hvordan disse tekster skal mødes.

Det er ikke ualmindeligt for børn og unge at læse op mod 150 sider om ugen på computeren. Det er et stort potentiale!

Reelt set så nytter det ikke at fastholde et ensidigt fokus på tekster, som ikke anvendes eller kun anvendes meget sporadisk i virkelighedens verden. De digitale og multimodale tekster rummer masser af muligheder, og de får flere elever med. Både når det kommer til læsning men også skrivning og den synergi der er mellem disse to størrelser.

Der skal skabes digital adgang, da det giver mulighed for tilgange både digitalt og analogt, og som en følge af dette er der adgang til aktuel, virkelighedsnær og varieret information, masser af analyse- og produktionsværktøjer, og det understøtter samarbejde, videndeling og kommunikation. Lykkes dette, er der bedre muligheder for inddragelse af eleverne i undervisningens indhold, og det kan fremme udvikling og læring.

Dette er mange steder ikke en mulighed endnu, og derfor er det endnu mere nødvendigt at arbejde med de digitale og multimodale tekster, når muligheden er der. Og arbejde for digitale muligheder.

Den analoge og digitale skole giver udfordringer, da der skal være kvalifikationer til at udføre arbejdet og endvidere økonomi til de ressourcer der anvendes i undervisningen. Vi skal både det analoge og digitale. Kan det analoge det digitale eller kan det digitale det analoge - det går kun en vej, og med de kompetencer og færdigheder der er nødvendige i samfundet, så er valget givet. Ressourcer skal flyttes, så eleverne kan få den undervisning, der er nødvendig.

Fokus på digitale tekster og læsning er et vigtigt område i alle fag. Vi har en mulighed for at øge fagligheden og for at få flere elever med i undervisningen, og det kan ikke gå hurtigt nok med at komme i gang.

Der foregår masser af godt tekstarbejde i skolen, men vi skal også læse de tekster, som vi faktisk læser.