BLOG

Empty article - Subtitle

Digitale Patruljer over det hele!

Nu har jeg skrevet nogle gange om digitale patruljer overordnet set, og jeg synes, det er på tide at give nogle konkrete eksempler på patruljer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I folkeskolen har der tidligere været en af de første og mest kendte patruljer, mediepatruljen fra Maglegårdskolen(Læs mere her), men det interessante er, at ideen smitter og spreder sig til rigtig mange andre skoler, der tager det til sig og forandrer det til en model, der passer bedst til egne behov. I forhold til at udvikle patruljen har skolen faktisk en meget unik proces.

Jeg vil give tre eksempler, som repræsenterer tre forskellige former for patruljer. For som sagt før er der forskellige slags patruljer, og der er ikke en bestemt model, man skal følge. De tre skoler har kigget på hvad, der har været behov for på deres egen skole og derefter lavet en patrulje ud fra dette.

Nyager skole

Den første skole, jeg gerne vil fremhæve, er Nyager skole i Rødovre. Her har lærer Pernille Reenberg udviklet konceptet ’Fredagsnørden’. Det går i sin enkelhed ud på, at hver fredag mødes de, der har lyst, på skolen fra klokken 13 – 15 og sidder og nørder med det program, de nu har valgt. Denne gang var det PowerPoint-præsentationer, hvor de skulle lave de mest fede, innovative PowerPoint-shows. Dette mundede ud i en Toolcamp (en elevkonkurrence) på skolen, hvor eleverne, som havde deltaget, viste frem hvad, de havde lavet i PowerPoint for et dommerpanel, der derefter bedømte og kårede en vinder af Toolcampen.

Du kan læse meget mere om Toolcampen her, eller du kan også se en video om Fredagsnørd her.

Vestre skole

Vestre skole har en lidt anderledes tilgang til patruljeideen. De startede med at stable en radio på benene. Radioen hedder Radio Sol og startede som følge af en emneuge i 2010. Siden da har skolen givet udstyr til radioen, så den kunne køre videre, 100% drevet af eleverne, og senest har skolen fået tildelt 500.000 kr. af Silkeborg Kommune til at ombygge radiostudiet og give nyt udstyr. Radioen spiller fra kl. 07.00 om morgenen, hvor enkelte elever møder ind og er værter på studiet, og de sidste elever går fra skolen kl. 22.00 om aftenen. Dette viser en motivation hos eleverne, når de får noget ansvar for f.eks. en radio. Radioen giver dem en almen teknologisk og didaktisk forståelse, som hjælper dem med at videreimplementere IT i undervisningen. Efterfølgende har det resulteret i MAX (MultimediA  eXperts), som du kan se en video om her.

Du kan læse mere om Radio Sol på deres hjemmeside eller se et nyhedsindslag på TV2 Østjylland om radioen.

Sophienborg

Den sidste skole, jeg vil fortælle om, er Sophienborg skolen i Hillerød Kommune. Sophienborg har valgt at bruge elever til at undervise på IT-workshops i en super enkel model. Elevene har ganske enkelt overtaget de workshops, som IT-vejlederen tidligere kørte fx op til en projektuge eller et andet fagligt forløb. I god tid før, forløbet starter, kommer en gruppe elever ned på biblioteket og bliver sat i gang med at lære det givne program eller webtjeneste af IT-vejlederen. Når projektugen starter op, har man således en gruppe superbrugere, som kan hjælpe de andre i klassen, i modsætning til tidligere hvor meget IT-viden gik med IT-vejlederen ud af døren igen, når han forlod klassen efter en workshop. Oveni dette har eleverne tilmed undervist en stor gruppe lærere(Læs artikel i lokalavisen), som er noget, man ikke ser særlig tit i den danske folkeskole. Med en meget enkel og overskuelig model arbejder man på skolen effektivt med at ændre eleven og lærerens rolle, og eleverne bliver meget mere inddraget i undervisningen. Eleverne ved tit meget mere end lærere, når det kommer til bestemte computerprogrammer, og så er det en fordel at udnytte det potentiale i skolen. Dette har Sophienborg formået at gøre.

Jeg har sikkert overskrevet folkeskolen.dk’s regler for maks. antal af links i et indlæg, men min mission med at vise, hvor meget der sker ude på skolerne med motiverede lærere og elever, burde være lykkedes!

Jeg har hermed givet nogle af mine eksempler på skoler, og jeg vil meget gerne høre jeres! Så har du en patrulje eller et projekt, som vi skal hører om, så skriv en kommentar, så Folkeskolens læsere kan blive inspireret og dele indlægget på alle de sociale medier, du og dine venner kommer i nærheden af!

Du kan altid læse mere om Digitale Patruljer på www.digitalpatrulje.dk eller springe direkte til drejebogen og gå i gang på din egen skole http://digitalpatrulje.dk/drejebog/