BLOG

Empty article - Subtitle

Læringsspil – ind i eller ud af skolen?

Der eksisterer et utal af læringsspil – lige til at inddrage i undervisningen. Er de kendte, dur de, og bliver de brugt?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Viktor og Josefine blusser af iver. 1.b er i gang med at løse dagens danskopgave. Brikker med hhv. tekst og billede er gemt under kegler spredt ud i hallen, og eleverne skal parvis finde de samhørende brikker så hurtigt som muligt.

Som klassens dansklærer har jeg skamløst udnyttet elevernes fascination af spil. Jeg ved af erfaring, at ungerne går til den, når der skal konkurreres, og det udnytter jeg til denne læseøvelse, som samtidig træner lidt samarbejde på tvært af kønnene.

Jeg er overbevist om, at lignende aktiviteter til alle tider har foregået og stadig foregår på alle landets skoler, hvor lærerne inddrager elementer af spil i undervisningen, det være sig selvlavede, elevproducerede eller præfabrikerede brætspil og kortspil. Mon ikke alle er enige om, at spil kan fremme evne til samarbejde og koncentration og træne strategisk tænkning, samtidig med at de befordrer fagfaglig læring?

Nu findes de selvsamme spil og flere til i elektronisk form, og så skulle man jo tro, at alle var glade. Læringsspil, kalder man dem. Mange er gratis og nemme at bruge i undervisningen. Andre er forlagsproducerede, mere avancerede og koster penge at bruge. Læringsspil findes til næsten alle skolens fag og på mange niveauer. Der er masser af spil med samme læringspotentiale som det Viktor og Josefine spiller i dansktimen. Men noget tyder på, at vi måske bør være kritiske overfor læringsspillene. Således argumenterer bl.a. Jeppe Bundsgaard for, at mange af de populære læringsspil er tæt på ubrugelige (Folkeskolen 2012). De kommer til at træne nogle meget banale ting, der er svære at omsætte til praksis, siger han. På den anden side fortæller Birgitte Holm-Sørensen til Videnskab.dk, at computerspil kan forbedre børn og unges indlæring, fordi spillene kan bringe konkurrence og udfordringer ind i undervisningen. Hvad skal vi tro?

1. Gode og dårlige erfaringer med brug af læringsspil i skolen efterlyses! Hvad fremmer/hæmmer inddragelsen af læringsspil i undervisningen? Skal spillene helt ud af skolesammenhæng?

2. Er der nogen, som kender og har brugt Dansksimulatoren, - et spil udviklet til undervisningen i dansk som andetsprog for voksne?

3. Trivsel på spil er et spritnyt (lærings?)spil udviklet af bl.a. Danmarks Lærerforening. Prøv det og del dine erfaringer her!