BLOG

Empty article - Subtitle

Fremtidens folkeskole - fra elevperspektiv!

Hvordan skal folkeskolen se ud om 10 år? Hvad synes eleverne? Det giver jeg mit forslag på, her i mit første blogindlæg som blogger på folkeskolen.dk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil gerne sige tak for at jeg kunne blive blogger her på Folkeskolen.dk og siden det er mit første indlæg, vil jeg gerne give mit syn på hvordan folkeskolen skal se ud.

Vi står lige nu med en folkeskole, som er på samme teknologiske niveau, som for 10 år siden. Vores lærere bruger stadig kridttavler, kopiark, kladdehæfter og lign. Dette gør vi mens vores elever, lever i det 21. Århundrede og har smartphones, bærbare, kameraer og andre gadgets. Vores elever følger med i den teknologiske udvikling som vores verden hele tiden gennemgår, hvor vores folkeskole hænger fast i den samme skrue, som den altid har gjort.

Men når man begynder at snakke om en digitalisering af folkeskolen, opstår de samme spørgsmål hos politikere, lærere og ledere. HVAD KOSTER DET?! Det er selvfølgelig et problem at man står uden penge, på de fleste skoler, og så bliver sat til at digitalisere, men så må man til at kigge på de ressourcer og materialer, man allerede har. Her tænker jeg på vores elever.

Digitale Patruljer:

Hvis vi kan bruge eleverne aktivt i undervisningen, til at opnå en digitalisering af folkeskolen, så er der ikke grænser for hvad vi kan, så længe at vi bruger vores elever. Eleverne på skolen, kan noget, som lærerne ikke kan og de er værdifulde for skolen. Og ikke kun fordi at skolen skal have nogen at undervise, men fordi elever har et åbent sind, over for nye ting, som lærere og ledere måske ikke har.

Et eksempel på at bruge eleverne i undervisningen, er Digitale Patruljer. Digitale Patruljer er en måde at organisere elever på, så de kan hjælpe til med at implementere IT i undervisningen. De kan hjælpe med at få computeren til at virke, når den er gået i stykker, men de kan også hjælpe læreren med at finde programmer til lige det som de skal lave i deres undervisning.

Den eneste grund til at vi gøre dette er at give en hjælpende hånd til nogle af de lærere som måske har svært ved at bruge IT i deres undervisning. Fordi det kan være svært at planlægge at skulle bruge computeren i klassen, hvis de lige pludselig ikke virker eller lign. Det skal paruljen hjælpe med og sørge for at det ikke sker.

På Grøndalsvængets skole i København, bruger lærerne patruljen, som deres supportgruppe. Når noget var galt med teknikken i klasselokalet, så ringer de efter patruljen, som kommer med det samme og udskifter det som ikke virker. Det har vist sig som en rigtig god løsning for lærere.

Et globaliseret klasseværelse

Min drøm for folkeskolen, er at vi sidste ende kan opnå et globaliseret klasseværelse. Et klasseværelse, som ikke er begrænset af de fire vægge, men hvor man søger svar i andre lande og kulturer. At vi kan nå et stadie i folkeskolen, hvor det er muligt at samarbejde på en global platform, for bedre at opnå et multikulturelt samfund, som fungere.

Vi kan med hjælp fra et globalt klasseværelse, bruge vores netværk af kontakter, fra hele verden, til at søge kvalitetssikrede svar, i stedet for kun at bruge Wikipedia og Google, men vi kan faktisk snakke med en fra Saudi Arabien, hvis man har Saudi Arabien som emne i skolen. Det gør at man får et større billede af verden og opnår en større forståelse for andre kulture og hvordan verden hænger sammen.

Det var mit billede på en folkeskole. En folkeskole, som ikke bliver begrænset af økonomi og gamle kommunale bygninger, men en folkeskole, hvor det er muligt at samarbejde, på flere forskellige plan og ikke kun når der laves en emneuge , om Saudi Arabien.