Her er elevernes prøveforside: Har du styr på detaljerne?

Vi skal huske meget, når vi skal vejlede eleverne i prøven i kulturfagene. Her er din huskeseddel

Publiceret Senest opdateret

Tiden er kommet, hvor eleverne skal udarbejde deres prøveoplæg. Vi skal som lærere godkende alle elementer i processen, således prøveoplæggene holder sig inde for rammerne af prøvevejledningen.

I overskriftspunkter skal eleven/eleverne:

Indkredse et underemne indenfor det trukne overemne

Indkredse en problemstilling de vil undersøge indenfor underemnet

Finde to til fem kilder, der kan hjælpe dem til at besvare problemstillingen

Lave et produkt, der kan anvendes til at besvare problemstillingen.

Som lærer har man rigtig mange bolde i luften, når man skal vejlede mange elever på en gang. Noget af det, man skal være opmærksom på i processen er:

 - Eleverne må kun vælge kildetyper, som også findes i opgivelserne.

 - Blandt elevernes kilder skal der være en, der ikke er tekst.

- Kilderne skal være på dansk. Der må være enkelte ord på engelsk.

- Kilderne skal have en længde, der muliggør, at eleverne kan nå at tømme dem under prøven.

- Produktet skal være af en type, der sikrer, eleverne kan anvende dem til at besvare problemstillingen. Jeg anbefaler dem at bruge mange billeder, der kan hjælpe dem til at huske, hvad de skal sige, idet de ikke må have noter med til deres eget oplæg.

Gode steder at finde kilder

Infomedia.dk (kræver abonnement)

religion.dk

etik.dk

kristendom.dk

jw.org (Jehovas vidner)

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

joediskinfo.dk

dr.dk/skole

Prøveforside

I et forløb "alt til prøven" på vores undervisningsplatform lægger jeg en prøveforside, som eleverne løbende skal udfylde med gruppemedlemmer, trukket overemne, valgt underemne, problemstilling, kilder og produkttype. Når jeg har godkendt et af elementerne indskrives det på prøveforsiden af eleverne, og de uploader den løbende til en afleveringsmappe. Dette gør, de får samlet alt materiale et sted, og det giver mig mulighed for at bevare overblikket over, hvor langt de enkelte grupper er.

Når grupperne er færdige, beder jeg dem om at underskrive forsiden. Det er der ikke noget krav om, men det gør, at nu ved både de og jeg, at materialet er klart til aflevering.

Eleverne skal selv printe alle kilder og kopiere forsiden efter underskrift. De skal aflevere to mapper til mig og have en til hvert gruppemedlem.

Herefter skal jeg i gang med de lærerstillede spørgsmål, som jeg lægger forrest i mappen.

Når tiden er kommet til at censor skal have materialet, sender jeg det hele fysisk. Prøveforsiderne sender jeg endvidere elektronisk, da det letter arbejdet for censor, når kilderne ex er fra Youtube eller dr.dk/skole.

God arbejdslyst.