Blog
Påske i udskolingen
Hvad sker der, hvis man lader eleverne bestemme, hvordan de vil arbejde med Bibelens tekster? Jeg ved det ikke, men et påskeforløb de kommende uger kan måske give svaret.
Jeg kan ikke huske, at jeg har haft et påskeforløb i 9. klasse. Det skulle da lige være engang før 2007, hvor faget blev et prøvefag.
I år har vi jo som bekendt fået ekstra tid at lave undervisning i, så de næste par uger er der tid til at dykke ned i påskens begivenheder.
Der findes rigtig meget materiale til indskoling og mellemtrin. I udskolingen må vi selv i gang.
I december viste jeg eleverne Jul på facebook, som et eksempel på, hvordan man kan formidle bibelens tekster på en anden måde. Nu skal de selv prøve at lave en formidling af påsken.
Opgaveformulering
Du er journalist og har lavet nedenstående interviews:
https://www.folkekirken.dk/kontakt/materialer-til-medarbejdere/indhold-til-hjemmeside/video/paaske
Du skal formidle en eller flere af nyhederne. Måske en reportage om ugen, der gik? Måske et nyhedsfeed? Et Facebook opslag? En podcast?
Eller
Du er eventmaker i Jerusalem. Der er en stor begivenhed på vej. Hvordan markedsfører du ugen?
Eller
Du skal til Poetry slam konkurrence. Du skal optræde med en påskesalme. Udvælg og fremfør den på et filmklip.
Baggrundsmateriale:
Palmesøndag: Matt. 21,1-9
Skærtorsdag: Matt. 26,17-29
Langfredag: Matt. 27,32-56
Påskedag: Matt. 28,1-7
2. påskedag: Luk. 24,13-25; Joh. 20,1-18
kristendom.dk De ti vigtigste ting om påske
Opgaven skal løses i grupper og eleverne får (næsten) frie tøjler til, hvordan de vil løse den.
Jeg er spændt på at se deres bud og på at se, hvordan de får det faglige stof sat i spil.