Privatfoto

Produktet skal ikke altid være en foldebog

Et stort produkt, der viser, hvad eleverne har lært om Nordisk Mytologi, pryder lige nu fællesområdet i indskolingen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvilken rækkefølge kommer farverne i i regnbuen? Tungespidsen er fremme og det flyder med papir, pap og farver i fællesarealet på 3. årgang. 

De sidste par uger har klasserne arbejdet med Nordisk mytologi. Skolebiblioteket er tømt for letlæste bøger om guderne. Til morgensamlingerne har man sunget nogle af Sigurds sange om de nordiske guder, og lærerne har læst og fortalt om skabelsen, guderne og alle myterne. 

Der er flere mål for forløbet. Dels danskfaglige med begyndende personkarakteristik, miljøbeskrivelse og konsolidering af læsefærdigheder. Dels religionsfaglige med myter, skabelse, gudsbegreber og symboler.

Derudover er der denne gang fokus på arbejdet med produkt. For nogle år siden udarbejdede vi en lokal læseplan for kristendomskundskab på skolen, hvor vi har forpligtet hinanden på dels at arbejde hermeneutisk gennem fagets mål, så eleverne møder ex pagt og frelse i både indskoling, mellemtrin og udskoling, hvor der hver gang bliver bygget ovenpå det allerede lærte, og dels på at arbejde med kilder og produkter helt fra indskolingen - selvfølgelig tilpasset klassetrinnet.

Produkt

I stedet for at lave foldebogen, som vi ofte tyer til, skulle der denne gang laves et stort fælles produkt.

Yggdrasil, Asgård, Midgård, Udgård og Hell skulle være den store ramme. Guder og jætter skulle placeres de rigtige steder og Valhal - Odins bolig - skulle på plads. Yggdrasils top blev fyldt med grønne blade, hvor der på bagsiden står beskrivelser af guderne, jætterne eller genstande fra mytologierne.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Eleverne var vilde med forløbet og gik enormt op i processen med at skabe produktet, som nu står udstillet i fællesarealet.

Som lærer er jeg fascineret af den glød og ihærdighed, eleverne viser, når de skal arbejde med et stort samlet produkt. Det skal vi have noget mere af.

På dr.dk findes et lille gratis forløb om Nordisk Mytologi, man kan tage udgangspunkt i. Der findes også et (betalings)forløb på både Alina og Gyldendals portaler.