Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Det er godt, vi er omstillingsparate

Lærere er gode til at omstille sig på et splitsekund. Det er en evne, vi har god brug for i denne tid

Publiceret Senest opdateret

Tirsdag uge 8: “ Og det er nu, vi sætter slutspurten ind. Vi mangler det sidste forløb. Der kommer lidt læselektier til hver gang, så vi kan bruge timerne på arbejdet med kilderne. Og så er vi klar til at trække 1. april".

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Tirsdag uge 9: “Glem alt, jeg sagde i sidste uge. Vi har tid til at fordybe os. Jeg skal lige beslutte mig til, hvordan jeg gør det, men I skal forvente en fordybelsesopgave over flere uger og fremlæggelse i juni”.

Tirsdag uge 10: “Nå, men jeres sidste skoledag bliver d. 25. maj. I skal ikke lave en større opgave. Jeg laver forløb, som I kender dem".


Omstillingsparathed

Det er godt, vores omstillingsparathed er toptunet efter de sidste års foranderlighed. For jeg må nok erkende, jeg ikke havde set aflysningen af udtræksprøverne komme. Jeg havde forventet, vi til prøverne skulle have in mente, at der ville være noget, man ikke var nået i dybden med. Måske havde man ikke nået alle kildetyper, eller måske ville man ikke have nået så mange kilder i forløbene. Men jeg troede ikke et sekund på en aflysning.

Da meldingen så kom, tænkte jeg, jeg ville gøre det samme som de foregående to år. En fordybelsesopgave med fremlæggelse. Jeg nåede sågar at sætte mig med de andre kulturfagslærere og begyndte at summe over muligheden for, at lave en tværfaglig afsluttende opgave i de tre fag.

Alt dette blev så igen skudt til hjørne, da sidste skoledag kom til at være slut maj.


Så hvad nu?

Min årsplan er lagt efter, at undervisningen stopper 1. april. Fraregnet påskeferie og skriftlige prøver giver det en fire –fem lektioner ekstra. De skal bruges på et forløb, hvor eleverne får tid til samtalen og refleksionen. Et forløb, hvor vi fokuserer på det gode liv. Hvad er det gode liv? Hvad giver os energi? Er det gode liv ens for alle?

Den ene kilde bliver “Kys det nu (det satans liv). Den anden bliver nok en artikel fra Illustreret videnskab, der bl.a. omhandler dydsetikken. https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvordan-far-vi-det-gode-liv . Mon ikke også eleverne har nogle tekster, billeder eller andet, der illustrerer det gode liv? De skal have lov at byde ind og gøre forløbet til deres.

Altså medmindre der kommer nye ændringer i uge 11 .....