Blog

Salmer på mellemtrinnet

Hvordan kan man arbejde med salmer på mellemtrinnet? Hvor kan vi finde noget materiale?

Offentliggjort Sidst opdateret

På vores skole har vi en lokal læseplan i religion. Den har snart seks år på bagen, så sidste år havde vi den lige fremme for at tjekke, om vi stadig kunne stå inde for overskrifterne. Det kunne vi.  Herefter kiggede vi de forløb, vi efterhånden har fået samlet. Der var meget, der var rigtig godt, men der var også steder, hvor der ikke var meget at vælge imellem.

Et af de steder var salmer, som står på årsplanen i 3. og 6. klasse. I 3. klasse var der lidt at vælge mellem. "Billeder i boksen og " Salmer i spil" begge fra Bibelselskabet.

I 6. stod der kun "Som en helle midt i Larmen" fra Bibelselskabet. Hvad kunne vi supplere med?

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

 Dr.dk/skole

En hurtig søgning sendte mig ind pr dr.dk/skole, hvor der i 2022 er lagt et nyt forløb ind med salmer inspireret af naturen. I forløbet arbejder man med fem forskellige salmer, der alle bruger naturens billeder. Der er klip fra "Morgensang med Phillip Faber" og fakta om salmebogen. 

Forløbet er lige til at gå til, og i lærervejledningen er der en kort introduktion til hver salme. Forløbet afsluttes med, eleverne selv skal skrive en salme. Hertil findes et inspirationsark, hvor eleverne skal forestille sig et sted i naturen, de kan digte om. 

 Kom ud i naturen

Har man tiden vil jeg foreslå, man i stedet går ud i lokalområdet og sanser. Hvordan føles naturen? Hvordan ser den ud? Hvad lugter den af? Og mens man står derude, er det oplagt at tale om, hvad naturen gør ved en selv. Hvad er forskellen på at gå i en nåleskov eller gå langs Vesterhavet en stormvejsdag? Lad eleverne skrive sanseord undervejs. Derhjemme kan man sætte sanseordene op og samtale om, hvad ordene kan udtrykke i en salme. Herefter skrives salmen i grupper.

Afslut med at skrive salmen smukt op, illustrer den og udstil dem i en periode på skolebiblioteket