Stedbaseret religionsundervisning

Vi kan gøre undervisningen sansebaseret ved blot at gå uden for døren. Men det skal stilladseres, hvis det skal give mening.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det er længe siden, jeg stiftede bekendtskab med stedbaseret litteraturundervisning. Helt tilbage i seminarietiden hørte vi om den nye litteraturpædagogik, hvor man skulle læse en gyser på kirkegården og spise kandis og sure æbler, mens man læste Børnene i Bulderby.

Men jeg har aldrig rigtig fået det sat i spil. Men det skal jeg nu. Jeg var for nylig til et oplæg med Signe Refshauge Kjær, hvor vi lavede stedbaseret læsning på en strand. Forinden var vi præsenteret for, hvilke spørgsmål vi skulle stille os selv undervejs. På stedet fik vi udleveret et digt, vi skulle arbejde med, samt opgaver, hvor vi i flere omgange skulle forholde os til vores sansninger (hvad hører du, ser du, mærker du, lugter du) og herefter hvad vi sansede i digtet osv. 

Det knækkede koden for mig. Konkrete før, under og efter opgaver sammenholdt med sansninger.

 Hvordan kan vi udføre det?

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Og hvad har det så med religionsundervisning at gøre? Det er et godt spørgsmål, som jeg har reflekteret over siden. Jeg vil gerne invitere dig med. Hvordan kan vi arbejde med stedbaseret religionsundervisning i en skolehverdag med lektioner af 45 minutter og ingen økonomi til at komme ud af huset? 

Jeg lægger ud med mine første spæde tanker om en tilgang.

Den første tanke jeg fik handler om salmeundervisning på mellemtrinnet. Der findes gode forløb om natur i salmer bl.a. på dr og på skoven i skolen.

Begge forløb har "Op al den ting som Gud har gjort" med.

Salmen er god til stedbaseret salmelæsning, da de fleste skoler har en klat græs, træer eller lign. inden for gåafstand.

 Male billeder med ord

I klassen vil jeg starte med at tale om at male billeder med ord og tale om, hvad man bruger salmer til. Så vil jeg bede dem i stilhed gå ud, mens de de lytter til de lyde, de møder undervejs. Ved ankomst får de at vide, at dette er mødestedet. Nu skal de i fem minutter gå rundt og notere, hvad de ser, de kunne bruge til at male et billede med ord. Herefter skal de på samme måde lugte og føle. Er vi i sand eller græs, skal de evt. smide sko og strømper og sanse.

De piftes tilbage, og vi hører eksempler på, hvad de har set, hørt, lugtet og mærket. Nu udleveres salmen. De skal læse sammen to og to og skrive, hvilke sansninger de ser i salmen. 

Herefter skal de sammenholde deres sanseindtryk med salmens. Slutteligt (evt næste time) skal vi i plenum tale om salmens budskab.

Har du en ide eller tanke om stedbaseret religionsundervisning, du vil dele? Skriv i kommentarfeltet, så vi kan inspirere hinanden.