Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Vi har brug for frihed her og nu
På skolerne er der coronakaos. Om 1,5 år får vi frihed fra regler og styring. Kunne vi få lidt af den frihed nu og lette udfordringerne med corona i skolen?
“Om halvandet år skal samtlige folkeskoler i Danmark have muligheden for at vælge en hverdag i frihed uden regler og styring.” udtaler undervisningsministeren jf. artikel på Folkeskolen.dk i dag.
Det lyder på mange måder rigtig godt, selv om jeg håber, den frihed bliver i en form for ramme, som sikrer, at eleverne får det med, de har brug for til deres videre uddannelsesliv. Om det kan vi debattere lidt senere.
Jeg har nemlig brug for frihed til skolerne her og nu.
Halvtomme klasser
Lige nu ser vi hver eneste dag klasser, hvor der mangler alt fra et par stykker til 2/3 af eleverne. Eleverne har corona, symptomer eller er i isolation, fordi der er corona i hjemmet. Lærerne bliver smittet eller er hjemme hos børn, der er smittet eller isoleret. Det betyder vikardækning af klasser, man normalt ikke har, teams der dækker hinandens undervisning og klasser, der må arbejde alene.
Samtidig sidder der masser af elever hjemme, der ikke modtager undervisning, fordi vi ikke skal/kan undervise online samtidig med, vi har klasseundervisning.
Undervisningsministeren udtalte i Tv-avisen den anden aften, at skolerne har masser af frihed i forhold til corona. Frit efter hukommelsen sagde hun, at der jo ikke var nogen, der sagde, at undervisningen skal ligge her i januar. Man kunne lukke skolen og undervise andre dage.
Den lader vi lige stå et øjeblik.
Frihed her og nu tak
Hvor ville det være smart, hvis skolelederen havde beføjelser til at sende klasser, årgange eller hele skolen hjem til onlineundervisning, hvis smitten er høj. Ligesom det vil give mening, at lederen kan lade klasser, årgange eller hele skolen overgå til nødundervisning og reducerer i timer eller fag, hvis der ikke er lærere nok på arbejde.
Hvad kan vi selv gøre?
Det er svært at undervise online og fysisk samme tid, men jeg er alligevel blevet inspireret af min søns gymnasium. Her sender læreren mødelink ud og stiller computeren sådan, at eleven kan se lærer og tavle. Alternativt får en elev ansvaret for at lave et møde for de isolerede og får ansvaret for at orientere om, hvad der sker og for at de hjemmesiddende kan se tavlen, når det er nødvendigt.
I gruppearbejder er de isolerede elever tilknyttet hver sin fysiske gruppe, så de kan deltage i arbejdet på næsten lige fod.
Er det læreren, der er isoleret som nærkontakt og altså ikke er syg, bliver der undervist online.
Ovenstående er ikke optimalt, men det er vel bedre end ingenting.
Kære undervisningsminister. Vent ikke 1,5 år. Giv os lidt af friheden her og nu.