Læs mere fra Folkeskolens religionsrådgiver:
Stormester: En god ide, der skal videreudvikles
Den første runde stormester er afviklet. Noget var skidt, andet var godt. Her er, hvad der skal tænkes på til runde 2.
Eleverne var begejstrede, da jeg fortalte, vi skulle lave stormester. Vi havde ud fra diverse genstande som samtalestartere talt om, hvad religion kunne være. Nu skulle de selv i gang.
Jeg havde lagt tre kilder ind i deres forløb, hvor de kunne finde hjælp til at svare på spørgsmålet: Hvad er religion? De måtte selv bestemme, hvad de ville læse.
Her begik jeg den første fejl, som jeg med 22 års erfaring nok burde have set komme. For hvor jeg mente, at de selv måtte bestemme, hvilken af teksterne de ville læse, hørte nogle elever det selvfølgelig som, "vi bestemmer selv, OM vi vil læse".
Note 1 til næste forløb: Definer tydeligt, hvad der er minimumslæsning.
Opgavens krav
Opgaven stillede to krav. Faglighed og kreativitet.
Den første del var der mange gode bud på. Mange fik svaret godt på spørgsmålet. En del fik fortalt en del om konkrete religioner. Her tog vi en snak om, hvad man så kunne udlede af de konkrete religioner i forhold til spørgsmålet, de skulle svare på.
Der kom nogle rigtige gode bud på kreativitet. Nogle havde optaget et interview, hvor den der "havde mistet hukommelsen" stillede spørgsmål. Nogle havde lavet foldebøger og andre fortalte ud fra billeder, de satte op på tavlen og en enkelt gruppe have lavet en podcast. Resten..... powerpoint. Note 2 til næste gang. Præciser - ingen powerpoints.
Det var meget forskelligt, hvor stort et fagligt udbytte eleverne havde fået. Den efterfølgende fællesopsamling gav anledning til en god faglig snak.
Feedback og point
Alle grupper fik mundtlig feedback på det faglige indhold og på kreativitet i produktet.
Da jeg skulle give point understregede jeg, at 1 point ikke betød, man var dårlig i faglig forstand. Det betød måske, at man havde været mindst kreativ i produktet.
Det var mere svært at give point, end jeg havde forestillet mig. Top og bund var let, men hvad med resten? Det var marginaler, der gjorde udslaget.
Alle point blev skrevet ind ved den enkelte elev. Det betyder, at selv om de kommer i nye grupper i løbet af året, følger deres point dem, således vi ved årets udgang kan kåre klassens stormester.
Som lærer var det en småkaotisk proces at være i, men den gav mig et godt indtryk af, hvordan de fire nye klaser arbejder. Metoden kan noget og jeg kommer til at bruge den regelmæssigt i dette skoleår. Dog skal jeg være skarpere på mine formuleringer. Næste opgave bliver afslutning på forløbet om jødedom. Mere herom senere.
Læs indlægget, hvor opgaven præsenteres her.