Blog

To dage med faglig opdatering

DLF har udbudt efteruddannelseskurser i nogle af de mindre fag. Er de tiden værd? Svaret er ja!

Publiceret Senest opdateret

Jeg var fuld af forventning, da jeg trådte ind på Nørgaards Højskole i sidste uge. To dage med faglig opdatering lå foran mig. Og jeg blev ikke skuffet. Vi var næsten fyrre religionslærere samlet. Fyrre mennesker, der alle var klar på at fagnørde sammen med de to undervisere Lakshmi Sigurdsson og Jeppe Langkjær fra Københavns Professionshøjskole. 

Dagene var tilrettelagt med fælles faglige oplæg, analyse af religiøse tekster samt didaktisering af disse i grupper.

Jeg var meget begejstret for de faglige oplæg og ville gerne have haft mere af det. Det var yderst forfriskende at få nogle nye vinkler og tilgange til det faglige stof. 

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Fagformål, fagets identitet og dannelsesdomæner

Oplæggene tog udgangspunkt i fagformålet, fagets identitet og dannelsesdomæner, som de udlægges af Henrik Juul (2020).

Det var meget forfriskende at diskutere fagets dannelsesperspektiv med andre dedikerede religionslærere. Det er der sjældent tid til i det daglige. 

Herefter fulgte værkstedsundervisning i to hold  i Forestillinger og fortællinger + Praksis og materialitet.

Begge værksteder gav nye vinkler på at arbejde med religiøse steder, ritualer, myter og fortællinger.

Oplæggenes styrke var, at man som deltager fik et brush-up på grundfagligheden. Man fik støvet de faglige begreber af og blev gjort bekendt med noget af det nyere litteratur til emnet. Herefter skulle man i praksis arbejde med religiøst litteratur ud fra begreberne. Det føltes lidt som at være studerende igen - på den rigtig gode måde. Slutteligt skulle teksterne didaktiseres og vi skulle i grupper skabe et forløb til brug i vores undervisning.

Den sidste del gav anledning til megen videndeling, lærerne i blandt. Vores forskellige tilgange til undervisning og materialebrug kom i den grad i spil, hvilket gav en masse ny inspiration til egen undervisning.

Personligt ville jeg gerne have haft lidt mere tid som "studerende". Det er luksus at slå lyttelapperne ud og blive beriget med ny viden. Men der er vi jo forskellige.

I skrivende stund er der stadig ledige pladser på det sidste kursus. Jeg vil stærkt anbefale, at man søger kurset på dlf.org