Blog

Advent er mere end lys i en dekoration

På søndag tænder vi lys nummer to. Men hvorfor er det nu lige vi fejrer advent? Og er det relevant i undervisningen?

Publiceret Senest opdateret

Advent starter 4. søndag før juledag. Navnet kommer af det latinske Adventus Domini og betyder herrens komme.

I dag bruges adventstiden af mange som en nedtælling til julen. Hvert lys er en markering af, at tiden sig nærmer. I mange hjem er det tradition at tage på julemarkeder eller spise lidt ekstra lækkert til kaffen. Men sådan har det ikke altid været.

I tidligere tider var advent en fastetid. Adventstidens farve er lilla. Farven der i kirkelig sammenhæng symboliserer bog og beredelse. Man fastede for at berede sig på det åndelige indhold af julen og for at sætte større pris på det højtidlige.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Nogle gange vil man se et hvidt lys den første søndag i advent. Det skyldes at hvidt er kirkens festfarve og at kirkeåret begynder denne dag.

Bibeltekster

Herrens komme handler ikke kun om Jesu fødsel, men også om Kristi genkomst. Dette ses blandt andet i salme 88 Hør det Zion, trøst for al din vé og i Esajas' Bog 11,1-10 og Lukasevangeliet 21,25-36

Disse tre kilder kan indgå i et lille juleforløb, hvor man kan kan tale om sammenhængen mellem profetierne i det gamle testamente og Jesus i det nye testamente, samt salmernes sammenhæng med bibeltekster. Man kan også vælge at arbejde med Esajas bog kap 35 og salme 78 Blomstre som en rosengård. Igen arbejdes der med sammenhæng mellem bibeltekst og salme. Her vil det være relevant at inddrage Luthers syn på salmesang .

( https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/martin-luther-og-de-reformatoriske-ideer-sang-og-musik)

Hvis man også her vil have sammenhængen mellem GT og NT med inddrages Lukas 4,16-30.

Man kan finde yderligere inspiration til adventsundervisning her:

https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/de-ti-vigtigste-ting-om-advent?fbclid=IwAR22BsvecDmVqxzyEuHvEdVBcfy8kiS4WMdJXNsoAEsHpVCDDm5FsklfIj4