Læs mere fra Folkeskolens religionsrådgiver:
Nytårsrefleksioner: Breaking news i religionsundervisningen
Større elevinddragelse og brug af flere kreative elementer i undervisningen. Prøver, fritagelsesparagraf og mærkedage. Nogle ting er som de altid har været, andre blev endelig fornyet.
Så gik der endnu et kalenderår. Vi nærmer os nytår og dermed den tid, hvor vi gør status. I undervisningsregi er vi ved at være der, hvor vi træder lidt vande. Vi vil ikke starte noget nyt op inden ferien, for der er ikke den mindste chance for, eleverne (eller os selv) kan huske noget som helst, når vi rammer januar.
8. årgang er i gang med den 4. stormesteropgave. Denne gang skal de lave en collage, der kan understøtte en fremlæggelse om reformationen. Denne gang kommer de til at fremlægge i grupper overfor hinanden, mens jeg går omkring og lytter. Det kan vi lige nå - og så kan vi tage en lille julekalendermusikquiz til sidst.
9. årgang skal fremlægge deres Jehovas Vidner Smartsmodel - og mon ikke det bliver til en lille julefaktaquiz til dem?
Breaking news
Det har været nyt for mig at lægge mange forskellige elementer ind i undervisningen, som jeg har gjort på 8. årgang i år. Jeg har ind til nu ikke tænkt, der var tid til det. Men jeg må indrømme, det virkelig giver noget gejst til undervisningen. I sidste forløb skulle eleverne lave et breaking news-indslag eller artikel under overskriften: 'Danerne er nu kristne'. De måtte selv vælge om de ville filme eller skrive en forside. Og hold nu op hvor de engagerede sig. Det var en sand fryd.
Hvorfor har jeg ikke implementeret flere arbejdsformer i min undervisning før? Nok fordi, jeg med en time om ugen hele tiden er nervøs for, om vi når alt det faglige, vi skal. Og tiden er en faktor. Men jeg vil gennemføre en mere elevinddragende, kreativ undervisning med denne 8. årgang. Så må jeg gøre status, når skoleåret er omme, og se hvordan det skal gøres i 9.
Indlæg på folkeskolen.dk
I forhold til mine indlæg som faglig rådgiver startede jeg året med at skrive om fagfornyelse, fritagelsesparagraf, fagets navn med mere. Fagfornyelsen er lige så stille kommet til debat i arbejdsgrupperne. Men lur mig om jeg ikke kan skrive det samme indlæg om igen næste år. Jeg tror ikke på, vi får lov at skifte navnet ud.
Jeg har været en del omkring prøven, mærkedage og andre tilgange til undervisningen. Mon ikke det fortsætter næste år?
Nu er det tid til juleferie. Den skal nydes. For lige efter jul er der terminsprøver, projektuger og to forløb, der skal nås inden 1. april, hvor vi skal trække til prøven.
Det vil jeg ikke tænke på nu. I stedet vil jeg ønske jer alle en glædelig jul og et lykkebringende nytår!