Læs mere fra bloggen: Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Samtalerne med censor
Prøveafvikling fordrer et godt samarbejde og dermed gode samtaler med censor. Hvilke emner at er det godt at få talt om inden prøverne går i gang?
Når vi afvikler prøver, er det på basis af prøvevejledning, ffm og læseplan. Som udgangspunkt er der ikke noget at være i tvivl om. Alligevel er det en rigtig god ide at få talt med censor om, hvordan I fortolker det, der står.
Vi er længst forbi den første samtale, som bør foregå, så snart udtrækket er kendt. Her plejer jeg at sende mine opgivelser elektronisk til censor, så vi på et tidligt tidspunkt kan kommunikere om, hvorvidt censor ser nogle mangler eller har nogle afklarende spørgsmål til dem. Er der noget, der skal rettes op på, er det jo unægtelig nemmere at gøre, mens eleverne stadig er i huset.
Den næste samtale skal forekomme, når censor har modtaget det samlede materiale. Er der noget, der er uklart i elevernes prøveoplæg eller i produkterne? Er de lærerstillede spørgsmål dækkende?
Prøvedagen
På første prøvedag kan man udnytte tiden, mens den første gruppe er til forberedelse til at aftale, hvordan prøven skal forløbe.
Det er altid godt at gennemgå ens notatskema. Er vi enige om, hvad bedømmelseskriterierne betyder? Hvem styrer tiden? Hvordan skal vi votere?
Under voteringen er jeg stor tilhænger af, at vi gennemgår bedømmelsesskemaet. Censor giver sin karakter og efterfølgende giver jeg min. Vi gennemgår bedømmelsesskemaet - især, hvis vi er uenige om karakteren. Censor og lærer underbygger deres vurderinger ud fra det noterede i skemaet.
Evaluering
Når alle prøver er færdige, er jeg glad for en afrundende samtale, hvor vi taler om opmærksomhedspunkter til næste gang, man skal have et hold op. Det værende sig i forhold til opgivelser eller prøveoplæg.
Det er mange snakke i en periode, hvor vi pr. definition har rigtig travlt. Men de er givende for både lærer og censor. Hvornår har vi ellers mulighed for at fagnørde?