Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Ville du vælge at blive lærer i dag?

Der er mangel på lærere og mangel på studerende til uddannelsen. Ville jeg selv vælge en læreruddannelse i dag?

Det var egentligt lidt tilfældigt, jeg blev lærer. Jeg var HH student og kom i lære i et stort pengeinstitut i 90'erne. Jeg blev uddannet og fik også taget finansdiplomeksamen, før jeg opdagede, at det måske ikke var privatkunderådgiver, jeg skulle være. Men hvad skulle jeg så? Skulle jeg forfølge barndommens drøm om at være journalist? Eller skulle jeg læse dansk på universitetet?

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Mens jeg tumlede lidt med det, blev jeg gift med en skibonit. Skive havde et stort seminarium med 180 studerende pr. årgang. Der var alskens muligheder for at fordybe sig i fag og studiemiljøet var aktivt. Så det blev til en læreruddannelse.

Der var en verden til forskel fra en bankverden, hvor jeg var styret af salgsmål, til seminariets ryste sammen aktiviteter. Jeg må indrømme, at de første dage var noget af en udfordring.

Verdenen af dannelse, uddannelse, grundfag og linjefag viste sig heldigvis at være god at være i. Der var fuldt skema og undervisere i timerne. Vi fik alle en solid grundfaglig undervisning, så vi kunne undervise i stort set alt til og med mellemtrinnet og to hele år med linjefag, almen didaktik og pædagogisk speciale. To år med masser af plads til fordybelse.

Jeg var stolt som en pave, da jeg modtog mit eksamensbevis. Jeg var SÅ klar til at komme ud og prøve kræfter med lærerfaget.

Når jeg ser tilbage, tænker jeg, det var en fordel, jeg havde noget andet med i bagagen. Udover en bankuddannelse var jeg blevet mor til to og noget mere bevidst om, hvad jeg stod for, end hvis jeg var startet direkte på læreruddannelsen efter huen var sat på hovedet.

Jeg har aldrig fortrudt, jeg blev lærer. Men ville jeg vælge uddannelsen i dag? Jeg er ikke sikker. Uddannelsen er blevet fragmentarisk og man får kun en begrænset indsigt i skolens fag. Praktikken er skåret ned og der er ikke nær det antal undervisningstimer med lærer på, som vi havde. I skrivende stund er man (igen igen igen) ved at revidere uddannelsen. Måske bliver den bedre?

Jobbet er heller ikke helt det samme længere. Stofmængden er øget og der er mindre plads til det impulssive og til "livets skole". Heldigvis er der mange dybt engagerede lærere, der kæmper for at uddanne det hele menneske - det er inspirerende at være en del af.

Kommer der et ungt menneske og spørger mig i dag, om det er en god ide at læse til lærer, tror jeg, jeg vil sige til dem, at lærerjobbet er godt. Det giver rig mulighed for at være sammen med børn og unge og sammen med dem åbne porten til den store verden. Men det er også et job, der kræver en vis pondus. Derfor er det en rigtig god ide at se noget andet af verdenen først. Rejs ud, tag på højskole, arbejd på et lager eller i en forretning. Få dig en lille smule erfaring inden du læser til lærer. Det vil gøre dig godt.

Jeg håber, der stadig er mange unge mennesker, der gerne vil være lærere. Jeg håber, uddannelsen bliver tildelt de ressourcer, der skal til, for at man kan blive klædt på til lærergerningen. Jeg håber, skolerne bliver sat mere fri til at lave den skole, der er god for eleverne. For svaret på mit indledende spørgsmål skulle helst være et ubetinget JA!