Læs mere fra Folkeskolens religionsrådgiver:
Hvad vil du undvære i fasten?
Fastelavn, ramadan, 14 timers faste. Fasten er overalt - her kommer den som et lille repetitionsforløb til udskolingen.
Vi er midt i den kristne fastetid. Traditionelt ville det betyde, at vi frem til påske undgik at spise hvedemel, æg, kød mm.
Sådan er det ikke nødvendigvis i dag. I dag faster mange dele af dagen eller ugen for at have det bedre i kroppen. Andre undlader alkohol, nyheder, slik eller sociale medier i en periode.
Nedenstående undervisningsforløb kan indgå i et forløb om ritualer.
En indgang kan være at repetere, hvad et ritual er og hvorfor man har ritualer. En anden indgang kan være at brainstorme over begrebet faste.
Herefter går vi til kildearbejdet. I de nedenstående fem kilder behandles den kristne, den jødiske og den muslimske faste i traditionel forstand. Herudover er der en kilde, der ser på det moderne menneske.
En problemstilling kan være: "Hvad er fastens formål for det religiøse menneske?"
Kilder:
Kan jeg nøjes med at faste 12 timer (islam)
Jesu fristelse i ørkenen (Matt 4 vers 1 til 11)
"Købestop, mobilpause og udrenselseskure: Den moderne faste er reaktion på overflod"
"Hvad er fastelavn?" (kristendom)
Eleverne skal herefter lave en lille fremlæggelse i form af et produkt, hvor de enten kan vise, hvad fasten består af i religionerne, eller hvad de selv vil undvære i fasten. I fremlæggelsen skal de forholde sig til, hvad det kan betyde mentalt at faste.
Forløbet kan med fordel bruges som repetition af religionerne i slutningen af skoleåret.