Blog

Teach to the test - er det et problem?

87 procent af respondenterne i en undersøgelse fra Folkeskolen om afgangsprøver svarer, at den daglige undervisning i religion påvirkes af prøverne. Men sådan skal det vel være?

Publiceret Senest opdateret

"Teach to the test". Udtrykket har en lettere negativ klang. Men hvorfor? 

Er det ikke en bydende nødvendighed, vi underviser efter de krav, eleverne skal opfylde, når de skal til prøve?

Det kommer vel an på, om prøven afspejler fagets mål og formål. Noget kan tyde på, at lærerne ser et misforhold mellem prøver og fagformål, idet hele 87% angiver, de må nedprioritere noget, de finder, er vigtigt i faget grundet afgangsprøven.

Det må siges at være et dilemma. 

De af os, der har undervist i faget før 2007, kan sikkert huske, at vi underviste på en anden måde. Der var tid til fordybelse. Vi kunne tage nogle afstikkere, hvis vi fandt det vigtigt. 

Eksempelvis havde jeg en gang nogle drenge, der flirtede med satanisme. Det gav anledning til, jeg ændrede årsplanen og lavede et forløb, hvor man i grupper skulle undersøge en sekt, nyreligiøs bevægelse eller lign. 

Drengene dykkede ned i satanismen og endte med at konkludere, at det var noget helt andet, end de havde troet. 

Det var fedt ikke at være bundet op af diverse teknikaliteter. På ulempesiden var, at når vi ramte slutningen af marts i 9. klasse, var det fuldstændig umuligt at få deres opmærksomhed. Her var det udelukkende prøvefagene, der fik opmærksomheden.

Teach to the test

Det er ikke noget problem at undervise på den måde, der gør eleverne klar til prøvens krav. Hvis prøven vel og mærke afspejler fagets mål og formål. Spørgsmålet er, om den gør det?

Hvis vi ser på bedømmelseskriterierne, stemmer det meget godt overens. Udfordringen og det, der tager tiden, er nok nærmere alle de teknikaliteter, der skal opfyldes til opgivelserne. Kravet til kildetyper og mængden af krævede kundskaber står på ingen måde mål med timetallet. De spænder ofte ben for fordybelsen. Alt for ofte må vi afbryde en spændende diskussion, fordi vi pinedød skal videre for at nå det hele.

Folkeskolens religionsrådgiver


Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Summa summarum. Der er ikke noget galt i at undervise efter et prøvekrav, hvis prøvekravene vel og mærke tager udgangspunkt i fagformålet og er rimelige i forhold til fagets timetal.

Noget kan tyde på, det ikke er tilfældet.