Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Nogle gange ville jeg ønske, jeg var naturfagslærer
Folkeskolen fattes penge. Det har længe været et grundvilkår. Dog er det som om, det hele er lidt sjovere over i naturfagsblokken.
Misundelse er en dødssynd. Man må ikke misunde andre det, de har. Det ved jeg godt. Men hold nu op hvor ville det være fedt at være naturfagslærer. Ikke fordi det er et fagområde, jeg dybest set har interesse i at uddanne mig i. Jeg ville så absolut ikke være en sprudlende underviser i fagblokken.
Alligevel vil jeg gerne have noget af det, de har over i naturfagsblokken. Jeg vil gerne have opmærksomheden og finansieringen.
Forestil dig, du blev bombarderet med mails og nyhedsbreve om, at nu kan du tilmelde dig religionsmaraton, Religionsfestival eller “se de nye materialer til religion”. Eller tænk hvis du kunne slå op i et kursuskatalog og finde syv otte relevante, inspirerende kurser i religion.
Det er lidt svært at forestille sig – ikke?
Ser vi samlet på den humanistiske fagblok er der lidt mere at hente. Her er der flere tilbud, hvor eleverne kan være aktive i faget. Historiedysten, politiker for en dag bare for at nævne nogle.
Men det ændrer ikke meget i det store billede.
Hvorfor er det sådan?
Det kan undre, der ikke bliver udbudt flere kurser i den humanistiske fagblok. Min fornemmelse er, at der er mange, der efterspørger dem. Ikke mindst set i lyset af, at kristendomskundskab er faget med den laveste andel linjefagsuddannede lærere. Måske er det fordi kursuspuljen er lille og så får fokusfagene først?
Måske er det fordi, man mange steder højst får et kursus om året, og så vælger man et i et større fag?
På samme måde er det nok med materialer. Hvis puljen til indkøb af nye materialer er lille og både fysik og religion mangler, så er det min påstand, at fysik får først. Det ved forlagene også. Måske er det derfor, vi ikke ser meget nyt fra den front?
Kan vi skabe en forandring?
Hvordan får vi mere fokus på vores fag og den humanistiske fagblok? Starter det med forskning? Tænk hvis der blev forsket i fagets didaktik og metodik. Eller handler det om at faget skal prioriteres på læreruddannelsen? Skal vi selv være mere aktive i at få kurser og nye materialer?
Jeg kender ikke løsningen. Men hvis manglerne bliver for frustrerende, vil jeg lukke øjnene og lege at jeg er naturfagslærer.