Læs mere fra bloggen: Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Et juleforløb til 9. klasse
Eleverne vil gerne jule. Læreren vil gerne nå pensum. De to ting skal helst kombineres i december.
Skal vi ikke lave noget hyggeligt til jul? Vi havde ikke en gang ramt efterårsferien, da jeg en håbefuld 9. klasses elev stillede spørgsmålet første gang. Jeg svarede som så ofte før, at vi da altid laver noget hyggeligt.... Det vakte ikke gehør.
Men selvfølgelig skal vi da lave noget julet i december. Samtidig er det også nødt til at være noget fagligt relevant med nogle gode kilder, vi kan opgive til sommer.
I år skal eleverne i bookcreator lave en bog om den kristne jul i Danmark. Der skal være et stykke om julens oprindelse, myter og legender, der knytter sig til julens traditioner, advent og julens symboler.
Forløb
Forløbet indgår i forløbet "kristendom i Danmark"
Underemne jul
Problemstilling:
Hvad er jul og kan vi finde kristne rødder i de traditioner og symboler, vi bruger i juletiden?
Kilder
Ni kristne juletraditioner
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/ni-kristne-juletraditioner
Her gennemgås blandt andet myten bag julesokken, juletræet og julegaver.
Hvad venter vi på?
https://www.folkekirken.dk/aarets-hoejtider/advent-og-jul/om-advent/hvad-venter-vi-paa
Kilden handler om hvad det kristne menneske kan bruge adventstiden på og om "Herrens komme".
Advent og jul
https://www.folkekirken.dk/aarets-hoejtider/advent-og-jul
Den sidste kilde er omfangsrig. Den skal eleverne bruge til at sætte fokus på en eller flere ting, de vil medtage i deres bog.
Symboler
https://www.folkekirken.dk/aarets-hoejtider/advent-og-jul/julens-traditioner/julepynt
En kort billedkavalkade med julens symboler
Alle elever skal lave en bog, men den skal ikke være lige lang. De skal arbejde i grupper på max 3. Alle skal bruge kilde 1 og 2 og 4. Man kan bruge kilde 3. De får to lektioner til forløbet.
Bogen udstilles på bibliotekets i-pads, så yngre elever kan læse dem.
I et forløb som dette får vi arbejdet med kristendommen og dens udtryk, med myter og symboler. Man kan lægge en time til og udvide med en julesalme. Det åbner op for at kunne tale om Luther og salmesangen eller Grundvigs salmedigtning. Vi får endvidere trænet en kulturteknik, som vi kan bruge på opgivelserne til sommer.
Hygge?
Jeg er ikke sikker på, eleven, der spurgte, er enig i, at ovenstående er julehygge. Men det er da i hvert fald noget med jul.