Blog

Kulturfagseksamen: Har du styr på opgivelserne?

Der er mange detaljer, der skal være på plads, inden eleverne trækker til prøven i kulturfagene, skriver lærer og faglig rådgiver Janne Skovbjerg.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvis man er en af de kulturfagslærere, der lader eleverne trække til prøven på først mulige dag, har man to undervisningsgange tilbage. To! Det er derfor på høje tid at tjekke op på, om man har fået undervist i alle kildetyper, kulturteknikker, kompetencemål og måloverskrifter.

Selvom man har læst prøvevejledningen, inden man startede med årsplanen og selv om man har planlagt en undervisning, der dækker alle krav, har virkeligheden det med at spænde ben. Måske er der en ændret i prøvevejledningen siden sidst? Måske blev der aflyst en time her, måske nåede man ikke det hele i en time der, og pludselig er der to kildetyper, man ikke har fået med.

Kan det ikke være lige meget? Nej, det kan det ikke. Eleverne kan kun vælge de kildetyper til deres prøveoplæg, som findes i opgivelserne. Derfor skal vi som undervisere være omhyggelige med at få så mange relevante typer med i vores opgivelser, som muligt. Og det er desværre ikke nok, at historielæreren har gennemgået tidslinjen som kildetype, hvis eleven ønsker at bruge den i religionsprøven.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Opgivelserne

Opgivelserne skal være klar, når eleverne skal trække. Så det kan være en god ide at tjekke om du har:

religiøse tekster (lignelser, love, suraer, mm), salme, kunstbillede, still reklame, reklamefilm, musikvideo, lyrik, popsang, dokumentar, spillefilm, tidslinje, religiøse genstande, statistik, animationsfilm, debat, brevkasse, citater, artikler, tegneserie, romanuddrag og et nyhedsindslag. Man kunne også have et pressefoto, en udstilling, et kirke/moske/synagoge/tempel besøg og en podcast - forsæt selv listen.

Har du fire kulturteknikker, du kan opgive? Hvis svaret er nej, skal du ikke fortvivle. Her må man nemlig gerne inddrage de kulturteknikker, kollegerne har arbejdet med i klasserne på 8. og 9. årgang.

Kan du sætte kryds i alle kompetencemål og måloverskrifter? Husk du må inddrage al undervisning i faget fra 8. og 9.

Mangler der en ting eller to, kan du nå det endnu. Så mangler du "bare" at skrive opgivelserne ind og gøre dem tilgængelige for eleverne. Bliver du trukket ud, skal du huske, din leder skal underskrive dem, før du sender dem til censor.

Hvis du kan sætte kryds ved det hele, er der kun at nyde de sidste timer med eleverne, inden det går løs med underemner, problemstillinger, produkter og kilder.

God arbejdslyst