Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Rigtig god arbejdslyst

I skolen fokuserer vi på elevernes trivsel. Vi ved, hvor vigtigt, det er, at eleverne har det godt, når de går i skole. I kølvandet på coronanedlukningerne har trivselsarbejdet fået et ekstra nøk opad. Det er rigtig godt.  Men hvad med den anden store gruppe, der færdes på skolerne? Hvad med personalet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Helt ærligt. Det har ikke været særlig sjovt at være lærer de sidste 1,5 års tid. Usikkerheden om hvor farlig den nye sygdom var og om hvornår den næste nedlukning ville komme. Udfordringen ved at skulle skærmundervise og hvordan didaktikken skulle udformes. Alt det var én ting.

En anden og faktisk værre ting har været at skulle undvære sine kollegaer. Teammøder online, information fra ledelsen online. Og sidenhen, da vi skulle møde fysisk ind, var al kollegakontakt kun i det lille team. Var man heldig, kunne man vinke til en indskolings- eller mellemtrinslærer, som stod i den anden ende af gangen.

Det har på godt jysk været ret træls!

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Trivselsarbejde

Nu må vi gerne være sammen igen til information, møder og hygge. Min ledelse prioriterede derfor, at vi skulle på internat med en enkelt overnatning i denne uge. To dage med faglige oplæg og gruppearbejde på tværs og en aften med god mad og et glas, grin og hygge. Giver det trivsel på arbejdspladsen? Ja så absolut. 

Samarbejdet på tværs bliver nemmere, når man har været sammen om mere end det daglige arbejde. Vi ser andre sider af hinanden og får talt med kollegaer, man stort set aldrig møder i hverdagen.

Man føler sig vigtig som medarbejder, når ledelsen ønsker at arrangere noget for os alle.

Vi får et fælles pædagogisk sprog og får flere værktøjer i den pædagogiske værktøjskasse, når vi alle har fået det samme oplæg og har arbejdet med det på kryds og tværs af den store skole, vi er.

De små ting

Skolerne har selvfølgelig ikke økonomi til at sende hele staben på internat i tide og utide. Men pengene er givet godt ud. Personale, der trives med kollegerne, kan klare mere i hverdagen og går gladere på arbejde.

Derfor er det vigtigt også at skabe trivsel i det små. Fælles meddelelser i en pause om ugen med en kop kaffe og en bolle. Fredagsbar en gang om måneden. Kreaklub, læseklub eller lignende en gang om måneden. Mulighederne er mange.

Klar til i år

Jeg kom meget træt hjem torsdag eftermiddag, men jeg var samtidig fyldt af arbejdslyst. Lyst til at prøve værktøjerne af, lyst til mere samarbejde, ja måske endda lyst til at være forsigtig optimist i forhold til at tro på, vi i år kan få et almindeligt skoleår.

Rigtig god arbejdslyst!