Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Skaber klæder folk eller skaber folk sig over klæder?

De seneste dage har vi diskuteret tøj i medierne. Måske skal vi tage diskussionen med de unge mennesker i stedet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De seneste dage har vi diskuteret elevernes tøj i medierne. Måske skal vi tage diskussionen med de unge mennesker i stedet? 

Klæder skaber folk, siger et gammelt ord. Det menes at komme fra Shakespeares Hamlet :“Apparel oft proclaims the man”. Med andre ord vil andre bedømme dig ud fra det, du har på. 

Mark Twain tager den et skridt videre og siger: "Clothes make the man. Naked people have little or no influence in society". Her bliver tøjet afgørende for, om du har en stemme i det offentlige rum. 

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Måske var han inspireret af “Kejserens nye klæder”, hvor kejseren mister sin værdighed og bliver leet af, da han går nøgen ned ad gaden. 

Ovenstående illustrerer, at det tøj, vi vælger at have på, sender signaler om, hvem vi er og hvordan vi vil opfattes. 

I denne uge har debatten om tøj fyldt i medierne. Hvad kan man have på og hvad kan man ikke have på i skolen. Jeg har ingen intentioner om at føje yderligere til den diskussion. Derimod tænker jeg, man bør have den med eleverne i de store klasser. 

De første tre afsnit i dette indlæg kunne være indledende udsagn til debat i klassen. 

Religionernes huse

Andre eksempler på holdninger til påklædning kan vi finde i religionernes verden. I den ortodokse jødedom tildækker en gift kvinde altid sit hår i offentligheden enten med paryk, tørklæde eller hat. 

I katolske kirker bør både mænd og kvinder have tildækkede skuldre og dækkede knæ. Derved viser man respekt for kirkerummet. 

I den ortodokse kirke bør både kvinder og mænd bære lange bukser/kjole, langærmede trøjer og intet af det bør være kropsnært. Kvinder bør bære hovedtørklæde, hvorimod mænd skal være barhovedet. I moskeen er man barfodet og har tildækkede arme og knæ. 

Kultur og normer 

Lad eleverne diskuterer, hvorfor religionerne har disse regler. Bed dem derefter komme med eksempler på, hvad man har på i folkekirken til ex dåb, bryllup og begravelse. Hvad signalerer tøjet? 

Herefter kan man tale om andre normer i samfundet. Hvor må man have badetøj på? Kan man gå i bar overkrop til tante Odas fødselsdag? Skal man respektere en dresscode, et værtspar ønsker til en fest? 

Man kan også runde OL og krav til påklædning i kvindernes strandhåndbold eller burkiniforbuddet på visse franske strande. 

Hvad udtrykker man med sin påklædning? Er der noget, man bare ikke har på i visse situationer? Hvor går grænsen til familiefesten, i skolen, på gaden? 

Lad debatten begynde