Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Fri os fra det onde

Hvad er ondskab? Det spørgsmål kan være et åbningsspørgsmål til et emne om lidelse. Et besøg på Politimuseet gav 9.c en spændende indgang til emnet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Noget af det bedste jeg ved, er at kunne gøre undervisningsstoffet levende, håndgribeligt og nærværende. Men det kan være svært at gøre begreber tilgængelige. For hvad er ondskab egentlig? Er det entydigt, om noget er ondt? Findes der forskellige former og forklaringer på, hvordan ondskab opstår?

Politimuseet

På Politimuseet kan man booke en skoleomvisning omhandlende ondskab. Ud fra citater, tegninger og genstande i udstillingerne skal eleverne tage stilling til og diskutere eksempler på, hvad ondskab er. Er det ondskab at køre nogen ned ved et uheld? Hvad så hvis man har drukket? Har man pligt til at søge at hindre ondskab? Er det ondskab, hvis man slår ihjel, når man er beordret til det? Sidstnævnte spørgsmål får en anden klang, når det bliver stillet i et rum, hvor man er omgivet af billeder og politifangedragter fra 2. verdenskrig.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Drabsrummet

I drabsrummet er der fyldt med genstande fra mord, der er begået i Danmark. I skufferne under montrerne er der billeder af mordofre. Her talte omviseren om de vilkår, drabsmændene/kvinderne var vokset op i. Vilkår som havde hæmmet deres sans for empati. 

Omviseren fortalte, man havde lavet rummet for at give en mulig forklaring på, hvad der kunne føre til ondskab og drab.

Etisk korrekt?

Efter drabsrummet stod jeg med en følelse af, at have overskredet en grænse. Jeg trak ganske vist ikke skufferne ud, men jeg havde alligvel følelsen af, at jeg havde brugt andres mareridt som underholdning. Det gav anledning til tanker om, at det skal vi nok lige runde i næste uge, når vi igen sidder i klasselokalet.

Ekskursioner er fantastiske

Det er enormt givende at være ude at se noget nyt. At kunne tage udgangspunkt i noget konkret. Det er ikke tit, det falder i "en time lærerens" lod, at komme ud med eleverne. Men når det sker, er det skønt. Det kan noget helt andet end bøger og smartboards. Har du muligheden for at tage 9. årgang med på tur, kan ondskabsomvisningen være en spændende intro til til lidelse og ondskab.